Browsing by Author "Cabral, Ana"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- António Carneiro's painting collection from the municipality of Oporto. Study and conservation in the 150th anniversary of the painter's birthPublication . Barata, Carolina; Cabral, Ana; Aguiar, Maria; Castro, Laura; Machado, Ana; Cardoso, Ana; Valadas, Sara; Piorro, LuisThis paper presents a summary of the results obtained in the first approach ever made to the characterization of the materials and techniques used in the oil painting production by António Carneiro (1872–1930), one of the best portuguese painters in the transition from the 19th to the 20th centuries. A selection of ten oils on canvas belonging to the Municipality of Oporto were analysed using a set of non-invasive techniques: Infrared Reflectography, Ultraviolet Fluorescence Photography, X-ray Fluorescence Spectrometry, Fiber Optics Reflectance Spectroscopy and Fourier Transform Infrared Spectroscopy. The results obtained suggest the use of materials and techniques established in Europe at the turn of the century. The palette is composed of Pb, Zn, Hg, Cr, Cd, Cu, and Co-based pigments, associated with both traditional and recently introduced materials. The great missing element is Ti, associated with Titanium White, available on the market since 1918.
- Ensinar e aprender no século XXI: um olhar sobre as preocupações relatadas por professoresPublication . Trigo, Luísa Ribeiro; Ramalho, Sofia; Baldaque, Margarida Rodrigues; Cabral, Ana; Dias, Teresa; Quintas, Rita; Sequeira, Cristiana; Cabral, Leonor; Cunha, RosárioEste estudo teve como objetivo analisar as preocupações relatadas por educadores/professores, relativamente à sua experiência diária enquanto profissionais docentes. Participaram na investigação 178 educadores e professores de estabelecimentos de ensino privado em Portugal, do pré-escolar ao 12.º ano. Os dados foram recolhidos através de um questionário com questões abertas, cujas respostas foram analisadas através de análise de conteúdo. Emergiram três preocupações principais: preocupações relativas à esfera do aluno, à esfera do professor e ao contexto familiar e societal. As preocupações com o aluno centraram-se sobretudo na promoção da sua aprendizagem e desenvolvimento e em atributos do aluno percecionados como dificultadores do processo de ensino-aprendizagem. As preocupações da esfera do professor focaram-se na gestão da sala de aula, nas exigências inerentes ao papel de professor e no processo de ensino na sala de aula. Algumas características do contexto familiar e societal mais amplo emergiram também como preocupações destes educadores/professores. São discutidas algumas implicações para as práticas profissionais dos psicólogos e dos educadores/professores.