Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

“Alexa, what should we buy next?” : the proposed acquisition of Ulta by Amazon

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
The proposed acquisition of Ulta by Amazon.pdf3.13 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

E-commerce has rapidly grown for the past 20 years and while some traditional retailers could not survive the fierce competition, others were able to adapt and opened their own online stores. For the past decade, this has been the prevailing trend in the retail environment. In recent years, however, we have been witnessing to the inverse, retailers going from clicks to bricks. Amazon is known for having completed a high number of M&A transactions since its inception. The last one, in 2017, was the acquisition of Whole Foods Market and it shook the entire retail industry, as fears regarding a possible entrance by the e-commerce leader in the brick-and-mortar space spread. The purpose of this dissertation is to analyse Amazon’s acquisition of Ulta, the leading U.S. beauty specialty retailer, as part of the company’s quest for an omnichannel presence. The in-store experience in the $445Bn beauty industry is of major importance and Ulta’s 1070 stores in the U.S. and 28 years of experience in the field stand as valuable opportunities for Amazon. The recommended bid price is $331,2 per share, which includes a 30% premium over the market price at the 21st May 2018. This value is justified by net synergies of $4.123Mm and a $373Mm value of control. The transaction should be a cash deal carried as a friendly takeover and has the potential of creating $863.1Mm for Amazon’s shareholders and an accretion of 12,4% in the first year’s EPS.
Com a crescente concorrência imposta pelo crescimento do comércio eletrónico nos últimos 20 anos, muitos retalhistas tradicionais fecharam as suas lojas e, apenas aqueles que se adaptaram, abrindo também, eles próprios, as suas lojas online, conseguiram sobreviver. Mais recentemente, temos vindo a assistir a uma inversão desta tendência: empresas a saírem do espaço online para o espaço físico. A Amazon já completou várias fusões e aquisições ao longo da sua existência, tendo a última sido a aquisição da Whole Foods Market em 2017. Esta aquisição levantou receios relativamente à possível entrada do gigante do comércio eletrónico no segmento do retalho tradicional. Esta dissertação propõe a aquisição da Ulta pela Amazon, como forma de alcançar uma estratégica omnicanal. A indústria da beleza tem um caráter bastante experimental, por isso, a aquisição de uma empresa com 28 anos de experiência parece ser o caminho indicado para reforçar a sua posição neste mercado. A oferta de aquisição pública amigável à Ulta, com um prémio de 30% relativamente ao preço a 21 de maio de 2018, deverá assumir o valor de 331,2 dólares por ação, e ser pago na totalidade recorrendo a dinheiro. Espera-se que a aquisição origine sinergias no valor líquido de 4.123 milhões de dólares e valor acrescido relacionado com controlo de 373 milhões de dólares. Esta transação deverá criar valor para os acionistas da Amazon na ordem dos 863.1 milhões de dólares e aumentar o lucro por ação em 12,4% no primeiro ano após a aquisição.

Description

Keywords

E-commerce Mergers and acquisitions Omnichannel retailing Comércio eletrónico Fusões e aquisições Retalho omnicanal

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue