Repository logo
 
Publication

Relationship between life satisfaction and education in Portugal

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRaposo, Pedro
dc.contributor.authorGomes, Carlota Esteves Lopes de Sousa
dc.date.accessioned2020-11-05T10:20:59Z
dc.date.available2020-11-05T10:20:59Z
dc.date.issued2020-07-01
dc.date.submitted2020
dc.description.abstractIn this study, we analyze the impact of education on life satisfaction in Portugal. Our focus is 2018, and we compare it with 2013. We use individual-level data from the ICOR survey, a panel that was implemented to ensure the Portuguese participation in the European database called European Statistics on Income and Living conditions (EU-SILC). The main conclusions are: Firstly, the education level of each individual has a positive and significant effect on life satisfaction. Secondly, this effect of education on life satisfaction had a greater impact on the older generation (Baby Boomers cohort, individuals born between 1938-1970) than it has on more recent generations (Generation X cohort, individuals born between 1971-1979 and Millennials cohort, individuals born between 1980-2000). Thirdly, it is difficult to distinguish whether the effect comes from the year or cohort. The ideal exercise would be to compare individuals throughout their lives and see their satisfaction each year. However, we don’t have data for this. Despite that, comparing mutual ages caught in different generations (in different years) we can say that the effect comes from cohort. Furthermore, after controlling for income and working hours, and after disentangling the relationship between life satisfaction and education, considering gender, activity status, civil status, and region, we still find that education has a positive (and direct) impact on life satisfaction. We interpret this result as evidence of a ‘‘self-confidence’’ effect from acquiring knowledge or as proof of how education can strengthen relationships, which is the most important mechanism that keeps us happy.pt_PT
dc.description.abstractNeste estudo, analisamos o impacto da educação na satisfação com a vida em Portugal. O nosso foco é 2018, e comparamo-lo com 2013. Utilizamos dados individuais do ICOR, um painel implementado para garantir a participação portuguesa na base de dados europeia denominada EU-SILC. As principais conclusões são: Em primeiro lugar, o nível de educação de cada indivíduo tem um efeito positivo e significativo na satisfação da vida. Em segundo lugar, esse efeito da educação na satisfação com a vida tinha um impacto maior na geração mais antiga (Baby Boomers, indivíduos nascidos entre 1938-1970) do que nas gerações mais recentes (Geração X, indivíduos nascidos entre 1971-1979 e Millennials, nascidos entre 1980-2000). Em terceiro lugar, é difícil distinguir se o efeito vem do ano ou da geração. O exercício ideal seria comparar indivíduos ao longo das suas vidas e ver a sua satisfação a cada ano. No entanto, não temos dados para isso. Apesar disto, comparando idades mútuas capturadas em gerações diferentes, podemos dizer que o efeito vem da geração. Além disso, depois de controlar a renda e o horário de trabalho, e de desembaraçar a relação entre educação e satisfação com a vida, considerando género, estado de atividade, estado civil e região, ainda descobrimos que a educação tem um impacto positivo (e direto) na satisfação com a vida. Podemos interpretar esse resultado como evidência de um efeito de 'autoconfiança' na aquisição de conhecimento ou como prova de como a educação pode fortalecer relacionamentos, o mecanismo mais importante que nos mantém felizes.pt_PT
dc.identifier.tid202517624pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/31271
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectLife satisfactionpt_PT
dc.subjectEducationpt_PT
dc.subjectBirth year cohortpt_PT
dc.subjectSatisfação com a vidapt_PT
dc.subjectEducaçãopt_PT
dc.subjectCoorte do ano de nascimentopt_PT
dc.titleRelationship between life satisfaction and education in Portugalpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Economiapt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
152218029_Carlota SG_DPDFA.pdf
Size:
1.32 MB
Format:
Adobe Portable Document Format