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The disruptive power of cloud gaming platforms within the console videogame industry
datacite.subject.fos | Ciências Sociais::Economia e Gestão | pt_PT |
dc.contributor.advisor | Pinho, André de Almeida | |
dc.contributor.author | Ferreira, Sofia de Castro Mendes | |
dc.date.accessioned | 2020-02-26T10:12:38Z | |
dc.date.issued | 2020-01-30 | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.description.abstract | Over the years, the console video game industry has undergone several disruptive changes, which are reflected in continued growth. Cloud gaming, the combination of the concepts of cloud computing and online gaming, provides the entire game experience for users from a data centre. This research aims to study the disruptive power, within the console video game industry, the emergence of a hardware-agnostic cloud gaming. Firstly, the impact of cloud gaming on the console video game industry in the short term is analysed considering three dimensions: changes in the business model, the content monetization strategies and the penetration rate of this technology. The impact on the business model is reflected in the emergence of new stakeholders and the reversal of cash flows. Due to these changes, charging mechanisms have to be adapted, subscription plans are the dominant strategy. Although the estimated penetration rate is low, it is expected to grow significantly in the coming years. Subsequently, how the industry under review will look like in the long run, after absorbing the full impact of the disruptor is studied. To this end, three consolidated future scenarios were created, taking into account the behaviour of the industry primary stakeholders and its influencers (technology and business model). In the most likely scenario, cloud gaming services gradually thrive, becoming the fourth industry segment. Due to network effects, this industry is expected to have an oligopolistic structure. This scenario requires adaptations from all stakeholders, which is studied throughout this thesis, highlighting its managerial relevance. | pt_PT |
dc.description.abstract | A indústria das consolas foi alvo de várias mudanças disruptivas, refletidas num crescimento contínuo. Cloud Gaming, a combinação dos conceitos de cloud computing e online gaming, permite que a experiência de jogo ocorra a partir de um centro de dados. O objetivo desta tese é estudar o poder disruptivo, na indústria das consolas, da emergência de plataformas de cloud gaming. Primeiramente, o impacto de cloud gaming nesta indústria no curto prazo é estudado considerando três dimensões: modelo de negócio, estratégicas de monetização de conteúdos e taxa de penetração desta tecnologia. O impacto no modelo de negócio reflete-se no aparecimento de novos stakeholders e na mudança de direção dos fluxos de caixa. As estratégias de monetização têm que se adaptar a estas alterações, sendo os planos de subscrição a estratégia dominante. Apesar da taxa de penetração estimada ser reduzida, o mercado de cloud gaming deverá crescer significativamente nos próximos anos. Posteriormente, o estado da indústria no longo prazo, após absorver todo o impacto do disruptor, é estudado. Três cenários consolidados sobre o futuro da indústria foram criados, considerando o comportamento dos stakeholders primários da indústria e dos seus influenciadores (i.e. a tecnologia e o modelo de negócio). No cenário mais provável, os serviços de cloud gaming são bem-sucedidos, tornando-se no quarto segmento da indústria. Devido aos efeitos de rede, esta indústria deverá apresentar uma estrutura oligopolista. Este cenário exige a adaptação de todos os stakeholders, estudada ao longo desta tese, pondo em evidência a sua relevância empírica. | pt_PT |
dc.identifier.tid | 202440907 | pt_PT |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.14/29695 | |
dc.language.iso | eng | pt_PT |
dc.subject | Disruption | pt_PT |
dc.subject | Innovation | pt_PT |
dc.subject | Cloud gaming | pt_PT |
dc.subject | Cloud computing | pt_PT |
dc.subject | Videogames | pt_PT |
dc.subject | Network effects | pt_PT |
dc.subject | Stakeholders | pt_PT |
dc.subject | Influencers | pt_PT |
dc.subject | Business model | pt_PT |
dc.subject | Technology | pt_PT |
dc.title | The disruptive power of cloud gaming platforms within the console videogame industry | pt_PT |
dc.type | master thesis | |
dspace.entity.type | Publication | |
rcaap.rights | restrictedAccess | pt_PT |
rcaap.type | masterThesis | pt_PT |
thesis.degree.name | Mestrado em Gestão e Administração de Empresas | pt_PT |