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The challenges of digital transformation for community pharmacies in Portugal

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Abstract(s)

Healthcare has been facing Digital Transformation and Community Pharmacies (CP) are no exception. The introduction of digital technology posed several challenges to pharmacies management. Departing from Rogers’ Diffusion of Innovation Model as a conceptual framework the study classified CP into clusters by their level of adoption of innovation, based on the Technical Directors’ answers to an online survey, which retrieved a distribution according to the model used. The results indicated that low level of adoption CP rely more on Pharmacy associations. Besides, the respondents’ perception shows that they believe that CP in Portugal are innovative, however, Innovators were the ones with lower rate of agreement to that. The main challenge identified was the need for an integrated network with other Healthcare agents, to improve communication and data sharing. The synergy between physical and digital, such as the integrations of more digital tools in the Pharmacy’s management are other of the biggest concerns. The discussion of results argues about the challenges that were raised; the CP’s innovativeness; the preferred communication channels; the importance of regulatory policies; and the future digital solutions. Literature gaps are identified to better assess the universe of CP: the pharmacists’ job satisfaction, and the importance of the regulatory policies to the innovation of the sector. Finally, this thesis shows there are opportunities for further digital innovation in the sector, and starts exploring the role of pharmacists, pharmacy associations and suggests different approaches of the government and regulators in the process.
A Transformação Digital tem impactado cada vez mais a área da Saúde, particularmente as Farmácias Comunitárias. A introdução de tecnologias digitais tem testado a gestão das Farmácias. O estudo foi enquadrado no Modelo da Difusão de Inovação de Rogers, classificando as farmácias por níveis de adoção de Inovação, com base nas respostas dos Diretores Técnicos a um questionário online. Este retornou uma distribuição de acordo com o modelo. Os resultados indicam que os níveis de inovação mais baixos dependem mais de associações de farmácias. Além disso, a perceção dos participantes é de que as Farmácias são inovadoras, embora, os Inovadores tenham apresentado maior desconfiança sobre tal. O principal desafio identificado foi a necessidade de uma rede integrada com os demais agentes de cuidados de Saúde. A sinergia entre o espaço físico e o digital, bem como a integração de mais ferramentas digitais na gestão da farmácia são outras das maiores preocupações. A discussão dos resultados assenta nos desafios que surgiram; na inovação das Farmácias; nos canais de comunicação preferidos; e na importância das políticas de regulação. São identificadas algumas lacunas na literatura: a avaliação da satisfação com o emprego dos farmacêuticos, bem como a importância das políticas regulatórias na inovação do setor e as futuras soluções digitais para o setor. Finalmente, a tese aponta oportunidades no setor de maior integração digital, debate o papel dos farmacêuticos e da importância das associações de farmácias e sugere novas abordagens do Estado e dos reguladores.

Description

Keywords

Digital transformation Community pharmacy Innovation management Diffusion of innovation Healthcare Pharmacy associations Health policies Digital health Electronic services Transformação digital Farmácia comunitária Gestão da inovação Difusão de inovação Modelo da difusão de inovação de Rogers Saúde Questionário Desafios Associações de farmácias Políticas de saúde

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