Repository logo
 
Publication

Towards a platform age : strategies for openness and quality control in digital platforms

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorCoeurderoy, Régis
dc.contributor.authorSchell, Niklas
dc.date.accessioned2024-09-18T14:50:31Z
dc.date.embargo2025-03-18
dc.date.issued2024-07-05
dc.date.submitted2024-05-30
dc.description.abstractDigital platforms and the underlying platform business models have become increasingly important for business and innovation in the past years. The world9s most valuable companies (e.g., Apple, Meta, Google and Amazon) are primarily digital platforms facilitating interactions and transactions among various user groups. While comprehensive research exists on platform strategies and their impact, the balance between platform openness and control to leverage network effects remeins an underexplored. This study utilizes a qualitative research approach including 11 expert interviews to analyze the effects of platform openness and control. The research finds key strategies for platforms to manage the tension between openness and control. The key themes that emerged from the analysis relate to leveraging platform architecture through APIs, aligning openness with business models, implementing adaptive competitive strategies, enforcing quality assurance policies, optimizing network effects, pursuing innovative monetization approaches, and managing strategic risks. The study provides valuable insights into the strategic decisions that digital platforms must make to balance openness and control. Furthermore, it provides a strategic framework for managing openness in digital platforms, significantly contributing to the existing literature.pt_PT
dc.description.abstractNos últimos anos, as plataformas digitais e os modelos de negócio subjacentes tornaram-se cada vez mais importantes para empresas e inovação. As empresas mais valiosas do mundo (Apple, Meta, Google, Amazon) são essencialmente plataformas digitais que facilitam interações e transações entre vários grupos de utilizadores. Embora exista investigação exaustiva sobre as estratégias das plataformas e o seu impacto, o equilíbrio entre a abertura e o controlo das plataformas para potenciar os efeitos de rede continua pouco explorado. Este estudo utiliza uma abordagem qualitativa com 11 entrevistas a peritos para analisar os efeitos da abertura e do controlo das plataformas. A investigação revela estratégias-chave para as plataformas gerirem a tensão entre abertura e controlo. Os principais temas que emergiram incluem o aproveitamento da arquitetura da plataforma através de API, o alinhamento da abertura com os modelos de negócio, a implementação de estratégias competitivas adaptáveis, a aplicação de políticas de garantia de qualidade, a otimização dos efeitos de rede, a procura de abordagens inovadoras de monetização e a gestão de riscos estratégicos. O estudo fornece informações valiosas sobre as decisões estratégicas que as plataformas digitais devem tomar para equilibrar a abertura e o controlo. Além disso, oferece um quadro estratégico para gerir a abertura nas plataformas digitais, contribuindo significativamente para a literatura existente.pt_PT
dc.identifier.tid203663691pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/46590
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectDigital platformspt_PT
dc.subjectPlatform opennesspt_PT
dc.subjectQuality controlpt_PT
dc.subjectNetwork effectspt_PT
dc.subjectPlatform strategypt_PT
dc.subjectPlatform governancept_PT
dc.subjectCompetitive advantagept_PT
dc.subjectPlatform ecosystempt_PT
dc.subjectPlataformas digitaispt_PT
dc.subjectAbertura da plataformapt_PT
dc.subjectEfeitos de redept_PT
dc.subjectEstratégia da plataformapt_PT
dc.subjectGovernação da plataformapt_PT
dc.subjectEcossistema da plataformapt_PT
dc.titleTowards a platform age : strategies for openness and quality control in digital platformspt_PT
dc.title.alternativePara uma era das plataformas : estratégias de abertura e controlo nas plataformas digitaispt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsembargoedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresas (mestrado internacional)pt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203663691.pdf
Size:
866.72 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: