Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Marketing open innovation : how communicating the openness of a firm's innovation process influences consumer's brand perception

Use this identifier to reference this record.

Abstract(s)

Open innovation has long embarked its path to become the new paradigm of research and development, and firms make no secret of their activities in this field. In fact, a growing number of firms actively communicate their open innovation approach through various channels. This study sheds light on the consumer perspective of open innovation and demonstrates how consumers respond to learning about a company’s open innovation activities. In a preliminary study, the innovation perception of different smartphone brands is measured. The main study then utilizes the most innovative and least innovative brands as a stimulus for an online experiment with 433 participants (N) to uncover the open innovation effect and its boundary conditions. The results show a positive effect of open innovation communication for innovative firms on both innovation perception and overall brand perception. In contrast, the study reveals a negative open innovation effect on innovation and brand perception for firms that are perceived as less innovative. Besides, the age of the customers is identified as a second important boundary condition, indicating that older customers prefer factual advertising over communicating an open innovation background. Afterwards, the economic relevance of the study is emphasised by demonstrating that the improved innovation and brand perception lead to stronger purchasing intentions. The study concludes by giving hands-on advice to managers on how they can leverage their open innovation activities for marketing purposes.
A inovação aberta há muito tempo entrou em seu caminho para se tornar o novo paradigma de pesquisa e desenvolvimento, e as empresas não fazem segredo de suas atividades nesse campo. De fato, um número crescente de empresas comunica ativamente sua abordagem de inovação aberta através de vários canais. Este estudo lança luz sobre a perspectiva do consumidor em relação à inovação aberta e demonstra como os consumidores respondem ao saberem sobre as atividades de inovação aberta de uma empresa. O estudo principal utiliza então as marcas mais inovadoras e menos inovadoras como um estímulo para um experimento online com 433 participantes (N) para descobrir o efeito da inovação aberta e suas condições de contorno. Os resultados mostram um efeito positivo da comunicação de inovação aberta para empresas inovadoras, tanto na percepção da inovação quanto na percepção geral da marca. Em contraste, o estudo revela um efeito negativo da inovação aberta em termos de inovação e percepção de marca para empresas que são vistas como menos inovadoras. Além disso, a idade dos clientes é identificada como uma segunda condição de contorno importante, indicando que os clientes mais velhos preferem a publicidade factual à comunicação de um histórico de inovação aberta. Posteriormente, enfatiza-se a relevância econômica do estudo, demonstrando que a melhoria na percepção da inovação e da marca levam a maiores intenções de compra. O estudo conclui dando conselhos práticos aos gerentes sobre como eles podem alavancar suas atividades de inovação aberta para fins de marketing.

Description

Keywords

Open innovation Consumer behaviour Innovation perception Brand perception Behavioural intentions Open innovation effect Inovação aberta Comportamento do consumidor Percepção da inovação Percepção da marca Intenções comportamentais Efeito de inovação aberta

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue