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On the political side of luxury

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorFernandes, Daniel Von Der Heyde
dc.contributor.authorBelchior, Maria do Mar Fabião de Campos
dc.date.accessioned2018-07-30T14:38:54Z
dc.date.available2018-07-30T14:38:54Z
dc.date.issued2018-03-01
dc.date.submitted2018
dc.description.abstractThis dissertation investigates the influence of political ideology on the perception of luxury products of Portuguese consumers. A positive relationship between political conservatism and higher willingness to pay for luxury products was demonstrated via a statistical analysis, indicating that conservative-leaning consumers are more likely to pay a premium for luxury products than liberal-leaning consumers (in accordance with previous literature). Furthermore, this dissertation explores the influence of a review, by an opinion leader, on the willingness to pay for a product. On the one hand, the majority of the respondents did not change their willingness to pay on the product after reading the review; on the other hand, among those who changed, a greater part effectively recognized a higher value on the product after reading the review. Moreover, it is suggested that conservative-leaning consumers are more likely than liberals to value external approval (in this case, a review by an opinion leader on the field) on luxury products in order to buy them. This conclusion is consistent with previous works on the consuming patterns of these opposed political groups. In parallel, the qualitative opinion on the product was not influenced by the external review, with the participants keeping their original positions on the analyzed luxury products.pt_PT
dc.description.abstractEsta dissertação investiga a influência que a ideologia política tem na perceção de produtos de luxo em consumidores portugueses. Foi demonstrada uma relação positiva entre conservadorismo político e mais disposição a pagar através de análises estatísticas, indicando que consumidores mais conservadores tendem a pagar um extra por produtos de luxo do que consumidores mais liberais (de acordo com literatura desenvolvida anteriormente). Esta dissertação explorou também a influência de uma review, por um líder de opinião, na disposição a pagar por um produto. Por um lado, a maioria dos participantes do estudo não alterou a sua disposição a pagar após terem lido a review. Consequentemente, é sugerido que consumidores mais conservadores tenham mais probabilidade do que consumidores mais liberais a valorizar aprovação externa (neste caso, uma review de um líder de opinião no assunto) no que toca à compra de produtos de luxo. Esta conclusão é consistente com trabalhos prévios relativamente aos padrões de compra destes grupos de opostos políticos. Em paralelo, a opinião qualitativa de um produto não foi influenciada pela opinião externa, já que os participantes mantiveram as suas posições originais sobre o produto de luxo em questão.pt_PT
dc.identifier.tid201888157pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/25335
dc.language.isoengpt_PT
dc.titleOn the political side of luxurypt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresas

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