Repository logo
 
Publication

Leading service-learning in management education: a framework

dc.contributor.authorVeiga, Pedro Mota
dc.contributor.authorFerreira, António Mendes
dc.contributor.authorRibeiro, Célia
dc.contributor.authorPassos, Clotilde
dc.contributor.authorCorreia, Maria José
dc.contributor.authorRibeiro, Paulo
dc.contributor.authorFigueiredo, Vitor
dc.contributor.authorRibeiro, Luísa Mota
dc.contributor.authorThemudo, Carmo
dc.date.accessioned2025-09-02T14:48:27Z
dc.date.available2025-09-02T14:48:27Z
dc.date.issued2025-07-29
dc.description.abstractThe adoption of Service-Learning in higher education institutions has emerged as one of the contemporary teaching and learning methodologies. In these contexts, cooperation processes implemented between institutions of higher education and non-profit organizations turn out to be mutually beneficial. Despite the high volume of research on the adoption of Service-Learning, research is scarce on the role of Service-Learning in management courses. Thus, this study aims to conduct a systematic literature review to reflect on approaches to the implementation of Service-Learning in management courses. The process of systematic literature consisted of a review of protocol development, identification of inclusion and exclusion criteria for relevant publications, data extraction, and synthesis. Data were collected from the Web of Science and Scopus databases. The search resulted in 89 articles, with publication dates between 1996 and 2022. Based on the findings of the systematic literature review, we developed a conceptual framework that relates to the existing research on Service-Learning in management courses. We evaluated the applicability of the conceptual model by analyzing the implementation of four projects with the Service-Learning methodology in subjects of the Degree in Management, taught at Universidade Católica Portuguesa – Viseu. The research concludes with the definition of strategies for the implementation of Service-Learning in management education.eng
dc.description.abstractA adoção da Aprendizagem-Serviço nas instituições de ensino superior surgiu como uma das metodologias contemporâneas de ensino e aprendizagem. Neste contexto, os processos de cooperação implementados entre as instituições de ensino superior e as organizações sem fins lucrativos revelam-se mutuamente benéficos. Apesar do elevado volume de investigação sobre a adoção da Aprendizagem-Serviço, são escassas as pesquisas sobre o papel da Aprendizagem-Serviço nos cursos de gestão. Assim, este estudo tem como objetivo realizar uma revisão sistemática da literatura para refletir sobre as abordagens para a implementação da AprendizagemServiço nos cursos de gestão. O processo de literatura sistemática consistiu numa revisão do desenvolvimento do protocolo, identificação de critérios de inclusão e exclusão para publicações relevantes, extração de dados e síntese. Os dados foram recolhidos nas bases de dados Web of Science e Scopus. A pesquisa resultou em 89 artigos, com datas de publicação entre 1996 e 2022. Com base nos resultados da revisão sistemática da literatura, desenvolvemos uma estrutura conceptual que se relaciona com a investigação existente sobre Aprendizagem-Serviço nos cursos de gestão. A aplicabilidade do modelo conceptual foi avaliada através da análise da implementação de quatro projectos com a metodologia de Aprendizagem-Serviço em disciplinas da Licenciatura em Gestão, leccionada na Universidade Católica Portuguesa – Viseu. A investigação conclui com a definição de estratégias para a implementação da Aprendizagem-Serviço na educação em gestão.por
dc.identifier.citationVeiga, P. M., Ferreira, A. M., Ribeiro, C., & Passos, C. et al. (2025). Leading service-learning in management education: a framework. Gestão e Desenvolvimento, (33), 285–313. https://doi.org/10.34632/gestaoedesenvolvimento.2025.17944
dc.identifier.doi10.34632/gestaoedesenvolvimento.2025.17944
dc.identifier.issn0872-556X
dc.identifier.other4841ce48-6d4a-4f4f-9781-058871d5c398
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/54627
dc.language.isoeng
dc.peerreviewedyes
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectAprendizagem-serviço
dc.subjectEducação em gestão
dc.subjectManagement education
dc.subjectNon-profit organizations
dc.subjectOrganizações sem fins lucrativos
dc.subjectRevisão sistemática da literatura
dc.subjectService-learning
dc.subjectSystematic literature review
dc.subjectUniversidades
dc.subjectUniversities
dc.titleLeading service-learning in management education: a frameworkeng
dc.title.alternativeA aprendizagem em serviço (ApS) no ensino da gestão: proposta de um modelopor
dc.typeresearch article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage313
oaire.citation.issue33
oaire.citation.startPage285
oaire.citation.titleGestão e Desenvolvimento
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
125012861.pdf
Size:
653.37 KB
Format:
Adobe Portable Document Format