Repository logo
 
Publication

Optimizing product recommendations for a try-before-you-buy fashion e-commerce sit

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorGijsbrechts, Joren
dc.contributor.authorRuh, Paul Johan
dc.date.accessioned2023-06-26T10:21:11Z
dc.date.available2023-06-26T10:21:11Z
dc.date.issued2023-02-03
dc.date.submitted2023-01
dc.description.abstractThe fashion e-commerce market has experienced a significant growth and more and more customers tend to buy products online, rather than in physical stores. However, after a customer buys a product online, only a fraction of the garments stay in their wardrobe as many items are being returned to the vendor. Due to the absence of physical examination and misleading product descriptions customers struggle to find the right product suitable to their personal preferences. Especially the category of women’s lingerie suffers to a great extend from high return rates. Different sources report that between 70 up to 100% of women wear wrong sized bras. Personalized recommendations through so called recommendation systems play an essential role in e-commerce. This thesis aims to optimize the current product recommendations of a Belgium start-up called CurveCatch that sells women’s lingerie articles online and relies on a try-before-you-buy concept. To predict which products a customer is likely to buy two different personalized deep learning approaches were introduced. Data sparsity was addressed by labeling each unique product per customer and minority classes were synthetically oversampled. The findings demonstrated that recommendation systems are not only relevant for companies operating on a large scale. Rather, they also can be a valuable source of accurate recommendations for start-ups with sparse data. However, results also underlined well-known limitations of recommendation systems. Both models struggled especially when identifying products a customer is likely to buy, while it was rather easy to identify products a customer is not likely to buy.pt_PT
dc.description.abstractO mercado de e-commerce de moda experimentou um crescimento significativo e cada vez mais os clientes tendem a comprar produtos online, em vez de em lojas físicas. No entanto, muitos itens são devolvidos ao vendedor após a compra online, pois os clientes têm dificuldade em encontrar o produto certo adequado às suas preferências pessoais devido à falta de exame físico e às descrições de produtos enganosas. A categoria de lingerie feminina sofre muito com as altas taxas de devolução. Diferentes fontes relatam que entre 70% e 100% das mulheres usam sutiãs do tamanho errado. As recomendações personalizadas através dos chamados sistemas de recomendação desempenham um papel essencial no e-commerce. Esta tese visa otimizar as atuais recomendações de produtos de uma start-up belga chamada CurveCatch que vende artigos de lingerie feminina online e depende de um conceito de experimente antes de comprar. Para prever quais produtos um cliente é mais propenso a comprar, foram introduzidos dois diferentes abordagens de aprendizado profundo personalizadas. A escassez de dados foi abordada rotulando cada produto único por cliente e as classes minoritárias foram sobreamostradas sinteticamente. Os resultados demonstraram que os sistemas de recomendação também podem ser uma fonte valiosa de recomendação de produtos para start-ups com dados escassos. No entanto, os resultados também sublinharam as bem conhecidas limitações dos sistemas de recomendação. Ambos os modelos lutaram especialmente ao identificar os produtos que um cliente é mais propenso a comprar, enquanto era relativamente fácil identificar os produtos que um cliente não é propenso a comprar.pt_PT
dc.identifier.tid203252772pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/41433
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectMachine learningpt_PT
dc.subjectRecommendation systemspt_PT
dc.subjectDeep learningpt_PT
dc.subjectData sparsitypt_PT
dc.subjectFashionpt_PT
dc.subjecte-Commercept_PT
dc.subjectProduct recommendationspt_PT
dc.subjectAprendizagem de máquinaspt_PT
dc.subjectSistemas de recomendaçãopt_PT
dc.subjectAprendizagem profundapt_PT
dc.subjectEspaçamento de dadospt_PT
dc.subjectModapt_PT
dc.subjectRecomendações de produtospt_PT
dc.titleOptimizing product recommendations for a try-before-you-buy fashion e-commerce sitpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Análise de Dados para Gestãopt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203252772.pdf
Size:
1.53 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203252772.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: