Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Trapped from within : effect of CSR perceptions on consumer trust as a justification of car dependency : the case of the German automotive industry

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203591062.pdf946.67 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

The effectiveness of companies' CSR actions is strongly linked to their underlying motivations behind the action. Considering the four types of attributions (value-driven, stakeholder-driven, strategic and egoistic) as essential factors for evaluating how consumers perceive CSR initiatives, this research aims to fill a significant gap by examining 1) how CSR attributions influence consumer trust in German automotive companies and 2) how car dependency moderates the impact of CSR attributions on consumer trust. The results of Structural Equation Modeling, Multiple Linear Regression and Analysis of Covariances reveal that value-driven and stakeholder-driven attributions have strong positive effects on consumer trust. While strategic-driven CSR attribution does not have any influence on trust, egoistic CSR attribution is influencing consumer trust negatively. Further, the results indicate that car dependency does have a significant moderating effect on solely stakeholder-driven CSR attribution and trust. This study provides meaningful implications for the industry, as it illustrates the changes in consumer perceptions and underscores the importance of aligning CSR actions with companies’ values and stakeholder engagement. A particular focus on loyal, strong car-dependent customers is crucial for building and maintaining trust.
A eficácia das acções de RSE das empresas está fortemente ligada às motivações subjacentes a essas acções. Considerando os quatro tipos de atribuições (orientadas para o valor, orientadas para as partes interessadas, estratégicas e egoístas) como factores essenciais para avaliar a forma como os consumidores percepcionam as iniciativas de RSE, esta investigação visa colmatar uma lacuna significativa, examinando 1) a forma como as atribuições de RSE influenciam a confiança dos consumidores nas empresas automóveis alemãs e 2) a forma como a dependência do automóvel modera o impacto das atribuições de RSE na confiança dos consumidores. Os resultados da Modelação de Equações Estruturais, da Regressão Linear Múltipla e da Análise de Covariâncias revelam que as atribuições orientadas para o valor e orientadas para as partes interessadas têm fortes efeitos positivos na confiança dos consumidores. Enquanto a atribuição de RSE orientada para a estratégia não tem qualquer influência na confiança, a atribuição de RSE egoísta está a influenciar negativamente a confiança dos consumidores. Além disso, os resultados indicam que a dependência do automóvel tem um efeito moderador significativo apenas na atribuição de RSE orientada para as partes interessadas e na confiança. Este estudo tem implicações significativas para a indústria, uma vez que ilustra as mudanças nas percepções dos consumidores e sublinha a importância de alinhar as acções de RSE com os valores das empresas e o envolvimento das partes interessadas. Um enfoque particular nos clientes fiéis e dependentes de automóveis é crucial para construir e manter a confiança.

Description

Keywords

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue