Repository logo
 
Publication

Beyond the grade: defining school success and failure profiles

dc.contributor.authorSoares, Diana
dc.contributor.authorAlmeida, Leandro Silva
dc.date.accessioned2019-12-12T14:36:25Z
dc.date.available2019-12-12T14:36:25Z
dc.date.issued2019
dc.description.abstractBased on a set of variables associated with school success / failure, this study analyses how they combine in differentiated school profiles. In a longitudinal design, 140 pupils from 7th to 9th grade were accompanied by repeated measurements of psychological, social and family variables and school grades. In the cluster, analysis three school profiles were identified. The first, called failure profile not involved with school corresponds to the group with low grades, whose personal and socio-family characteristics make learning difficult. The second group also corresponds to a failure profile but has characteristics that cushion these negative effects (engaged school failure profile). The last group, school success profile, includes students with good grades, and whose personal and socio-family characteristics support their good results. These results emphasize the need to go beyond the grade; counteracting the importance it has in defining what is the school success / failure.pt_PT
dc.description.abstractPartindo de um conjunto de variáveis associadas ao sucesso/fracasso escolar, este estudo analisa como estas se combinam em perfis escolares diferenciados. Num design longitudinal,acompanharam-se 140alunos, do 7.º ao 9.º ano, recolhendo-se medidas repetidasde variáveis psicológicas, sociofamiliares e notas escolares. Naanálise de clusters identificaram-setrêsperfis escolares. O primeiro, denominado por perfil de fracasso não envolvido com a escola, corresponde ao grupo com baixas notas, cujas características pessoais e sociofamiliares dificultam a aprendizagem. O segundo grupo corresponde, igualmente, a um perfil de fracasso,apresentando, porém, características que amortecem esses efeitos negativos (perfil de fracasso escolar envolvido com a escola). O último grupo, perfil de sucesso escolar, integra alunos com boas notas, e cujascaracterísticas pessoais e sociofamiliares favorecem os seus bons resultados. Esses resultados enfatizam a necessidade de ir além da nota, contrariandoo peso que esta tem na definição do que é o sucesso/fracasso escolar.pt_PT
dc.description.abstractPartiéndose de un conjunto de variables asociadas al éxito/fracaso escolar, en este estudio se analiza cómo estas se combinan en perfiles escolares diferenciados. En un diseño longitudinal, se acompañó 140 alumnos, del 7.º al 9.º curso, recompilándose medidas repetidas de variables psicológicas, familiares y evaluaciones escolares. En el análisis de clusters se identificaron tres perfiles escolares. El primero, denominado por perfil de fracaso no involucrado con la escuela, corresponde al grupo con bajas evaluaciones, cuyas características personales y socio familiares dificultan el aprendizaje. El segundo grupo corresponde, igualmente, a un perfil de fracaso, presentando, sin embargo, características que amortiguan estos efectos negativos (perfil de fracaso escolar involucrado con la escuela). El último grupo, perfil de éxito escolar, integra alumnos con buenas evaluaciones, y cuyas características personales y familiares favorecen sus buenos resultados. Estos resultados enfatizan la necesidad de ir más allá de la evaluación, contrariando el peso que esta tiene en la definición de lo que es el éxito/fracaso escolar.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationSoares, D., Almeida, L. S. (2019). Para além da nota: definição de perfis de sucesso e fracasso escolar. Psicologia Escolar e Educacional, 23, e193894pt_PT
dc.identifier.doi10.1590/2175-35392019013894pt_PT
dc.identifier.eid85082761279
dc.identifier.eissn2175-3539
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/28972
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherAssociação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacionalpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectFamilypt_PT
dc.subjectStudentpt_PT
dc.subjectAcademic performancept_PT
dc.subjectFamíliapt_PT
dc.subjectAlunopt_PT
dc.subjectSucesso académicopt_PT
dc.subjectÉxito escolarpt_PT
dc.subjectEstudiantept_PT
dc.titleBeyond the grade: defining school success and failure profilespt_PT
dc.title.alternativePara além da nota: definição de perfis de sucesso e fracasso escolarpt_PT
dc.title.alternativePara más allá de la evaluación: definición de perfiles de éxito y fracaso escolarpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.titlePsicologia Escolar e Educacionalpt_PT
oaire.citation.volume23pt_PT
person.familyNameSoares
person.familyNameAlmeida
person.givenNameDiana
person.givenNameLeandro
person.identifier.ciencia-id771C-AFA3-080D
person.identifier.ciencia-idAD1E-94B0-3055
person.identifier.orcid0000-0002-0379-2213
person.identifier.orcid0000-0002-0651-7014
person.identifier.ridB-3040-2011
person.identifier.scopus-author-id7102247228
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication3d6474f6-996d-4b55-8d5b-97f385b9fb6e
relation.isAuthorOfPublication0863ed49-e0c9-4b2b-8ec5-b1f2177fe091
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery3d6474f6-996d-4b55-8d5b-97f385b9fb6e

Files

Original bundle
Now showing 1 - 2 of 2
No Thumbnail Available
Name:
20349087_pt.pdf
Size:
628 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Português
No Thumbnail Available
Name:
20349087_en.pdf
Size:
555.71 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Inglês
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: