Repository logo
 
Publication

Nursing technicians' perceptions about the use of play and playfulness in professional practices

dc.contributor.authorPetrucelli, Gabriele
dc.contributor.authorWernet, Monika
dc.contributor.authorSilveira, Aline Oliveira
dc.contributor.authorMaia, Edmara Bazoni Soares
dc.contributor.authorAlmeida, Cristiane Leite de
dc.contributor.authorLoureiro, Fernanda Manuela
dc.date.accessioned2025-08-05T10:58:41Z
dc.date.available2025-08-05T10:58:41Z
dc.date.issued2025-07-14
dc.description.abstractObjective: To understand nursing technicians’ perceptions in a pediatric inpatient unit regarding the use of play and playfulness in their professional practices. Method: An exploratory study with a qualitative approach, supported by the Symbolic Interactionism theoretical framework, developed in a pediatric unit of a university hospital in the countryside of São Paulo. Data collection took place from March to December 2024, through semi-structured interviews, with 14 participants. Reflective thematic analysis supported data assessment. Results: The topics “Purposes of adopting play and playfulness” and “Determinants of adopting play and playfulness” revealed that nursing technicians link resources with the execution of technical procedures and formation of bonds. However, they highlighted a context that was not very supportive of this use and that led to the meaning that these resources were other professionals’ responsibility. Conclusion: The use of play and playfulness predominated for the execution of procedures, with a secondary, informal, voluntary and non-institutionalized place in nursing care for children.eng
dc.description.abstractObjetivo: Conhecer as percepções de técnicas de enfermagem de uma unidade de internação pediátrica acerca do uso do lúdico e do brincar em suas práticas profissionais. Método: Estudo exploratório de abordagem qualitativa, apoiado no referencial teórico do Interacionismo Simbólico, desenvolvido em unidade pediátrica de um hospital universitário do interior paulista. A coleta de dados aconteceu no período de março a dezembro de 2024, por meio de entrevistas semiestruturadas, contando com 14 participantes. A análise temática reflexiva sustentou a apreciação dos dados. Resultados: Os temas “Finalidades da adoção do brincar e do lúdico” e “Determinantes da adoção do brincar e do lúdico” revelaram que as técnicas de enfermagem vinculam os recursos com a execução de procedimentos técnicos e formação de vínculo. Porém, destacaram um contexto pouco sustentador desse uso e indutor do significado de serem esses recursos de escopo de outros profissionais. Conclusão: Predominou o uso do brincar e do lúdico para a execução de procedimentos, com lugar secundário, informal, voluntário e não institucionalizado no cuidado de enfermagem à criança.por
dc.description.abstractObjetivo: Comprender las percepciones de las técnicas de enfermería de una unidad de internación pediátrica sobre el uso del juego en sus prácticas profesionales. Método: Estudio exploratorio con abordaje cualitativo, sustentado en el referencial teórico del Interaccionismo Simbólico, desarrollado en una unidad pediátrica de un hospital universitario del interior de São Paulo. La recolección de datos se realizó de marzo a diciembre de 2024, mediante entrevistas semiestructuradas, con 14 participantes. El análisis temático reflexivo apoyó la evaluación de los datos. Resultados: Los temas “Propósitos de la adopción de actividades lúdicas y recreativas” y “Determinantes de la adopción de actividades lúdicas y recreativas” revelaron que las técnicas de enfermería vinculan los recursos a la ejecución de procedimientos técnicos y a la formación de vínculos. Sin embargo, pusieron de relieve un contexto poco favorable a este uso y que llevó a que el significado de estos recursos quedara al alcance de otros profesionales. Conclusión: El uso del juego y actividades recreativas predominó en la ejecución de los procedimientos, teniendo un lugar secundario, informal, voluntario y no institucionalizado en la atención de enfermería al niño.spa
dc.identifier.doi10.1590/1980-220X-REEUSP-2025-0024en
dc.identifier.doi10.1590/1980-220x-reeusp-2025-0024es
dc.identifier.doi10.1590/1980-220X-REEUSP-2025-0024pt
dc.identifier.eid105011536209
dc.identifier.issn0080-6234
dc.identifier.other627f4652-2abd-419f-b2f6-677c40e13d67
dc.identifier.pmcPMC12274076
dc.identifier.pmid40679141
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/54147
dc.identifier.wos001533717900001
dc.language.isoeng
dc.peerreviewedyes
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBrincadeiras e brinquedos
dc.subjectChild
dc.subjectCriança
dc.subjectEnfermagem pediátrica
dc.subjectHospitalização
dc.subjectHospitalization
dc.subjectLicensed practical nurses
dc.subjectPediatric nursing
dc.subjectPlay and playthings
dc.subjectTécnicos de enfermagem
dc.subjectEnfermería pediátrica
dc.subjectHospitalización
dc.subjectNiño
dc.subjectJuego e implementos de juego
dc.subjectEnfermeros no diplomados
dc.titleNursing technicians' perceptions about the use of play and playfulness in professional practiceseng
dc.title.alternativePercepções de técnicas de enfermagem acerca do uso do lúdico e do brincar nas práticas profissionaispor
dc.title.alternativePercepciones de las técnicas de enfermería sobre el uso del juego y el entretenimiento en las prácticas profesionalesspa
dc.typeresearch article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.titleRevista da Escola de Enfermagem da USP
oaire.citation.volume59
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85

Files

Original bundle
Now showing 1 - 3 of 3
Loading...
Thumbnail Image
Name:
124109556_EN.pdf
Size:
298.31 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Loading...
Thumbnail Image
Name:
124109556_PT.pdf
Size:
298.24 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Loading...
Thumbnail Image
Name:
124109556_ES.pdf
Size:
298.63 KB
Format:
Adobe Portable Document Format