Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Business adaptive strategies in crisis : the case of Heinrich Jungeblodt

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
202656870.pdf2.92 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

In 2020, the world economy suffered from the economic consequences of a global pandemic of the novel coronavirus SARS-CoV-2. The following case study describes a real-life scenario in which an economic crisis forced a German manufacturer of screws and fasteners to make fundamental strategic adjustments. The family business Heinrich Jungeblodt GmbH & Co.KG was held in the 4th generation and was heavily impacted by far-reaching cost savings and rationalization programs of its customers. The slump in demand for industrial products, rising manufacturing costs and the competitive pressure from Asia acted as a trigger for a strategic re-alignment. To reduce costs and to keep pace with the global competition, the company considered the establishment of an independent trading company.The case study serves as a pedagogical tool for participants to gain an understanding of how to compensate for negative effects in a crisis. It addresses relevant theoretical frameworks and concepts of strategy and organization theory. Additionally, the case offers the opportunity to individually develop appropriate adaptation strategies based on a thorough analysis of both internal and external factors. Finally, the case leads to a reflection on the extent to which production in Europe can be sustained if location factors and cost structures endanger competitiveness with the rest of the world.
Em 2020, a economia mundial sofreu consequências económicas devido à pandemia provocada pelo novo coronavírus SARS-CoV-2. O estudo de caso apresentado descreve um cenário da vida real em que um fabricante alemão de parafusos e fixadores foi inevitavelmente forçado a fazer ajustamentos estratégicos fundamentais, devido a uma crise económica. A 4ª geração do negócio familiar Heinrich Jungeblodt foi fortemente afetada por extensos programas relativos à racionalização e poupança de custos, introduzidos pelos seus clientes. A queda na procura de produtos industriais, o aumento dos custos de produção e a pressão competitiva da Ásia desencadearam o desenvolvimento de um reajustamento estratégico. Outras iniciativas de externalização e a criação de uma empresa independente foram consideradas para reduzir os custos e acompanhar a concorrência global. O estudo de caso pretende servir como ferramenta pedagógica para os participantes adquirirem conhecimento sobre como compensar os efeitos negativos de uma crise. Cenários teóricos relevantes, conceitos de estratégia e organização são abordados. Além disso, o caso oferece a oportunidade de desenvolver individualmente estratégias de adaptação adequadas com base numa análise profunda de fatores internos como externos. Por fim, o caso leva a uma reflexão sobre em que medida a produção na Europa pode ser sustentada, se fatores como a localização e estruturação de custos colocarem em perigo a competitividade com o resto do mundo.

Description

Keywords

Strategy adaption Turnaround strategies Resource-based view SWOT Vertical integration Outsourcing Bowman's strategy clock Adaptação estratégica Estratégias de recuperação Visão baseada em recursos Integração vertical Externalização Relógio estratégico de Bowman

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue