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Early internationalizing firms in the Brazilian software industry

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorCyrino, Alvaro Bruno
dc.contributor.authorPilwarsch, Philip
dc.date.accessioned2018-11-28T10:21:21Z
dc.date.available2018-11-28T10:21:21Z
dc.date.issued2017-03-17
dc.date.submitted2017
dc.description.abstractThis paper tries to understand the factors that influence Brazilian software firms to pursue an accelerated internationalization strategy. A literature review gives an overview of existing theories trying to explain the born global phenomenon. Based on these theories a framework was developed, which lists the factors that have an impact on early internationalization. I grouped the factors in three categories: internal, external, and entrepreneur factors. During interviews with three Brazilian software international ventures the relevant factors were identified. The results show that the flexibility and client-followership are important internal factors. Niche markets and foreign competition are influencing the internationalization from the external side. International experience and informal networks are important entrepreneur factors. Moreover, a difference between business-to-business and business-to-consumer firms could be found.pt_PT
dc.description.abstractO presente trabalho tenta entender os fatores que influenciam empresas brasileiras de software a seguir uma estratégia de internacionalização acelerada. O estudo da literatura a respeito do tema expõe uma visão geral das teorias existentes que buscam explicar o surgimento deste fenômeno born global. Com base nessas teorias desenvolveu-se uma estrutura contendo uma relação de fatores que influenciam a internacionalização precoce. Os fatores foram classificados em três categorias: internos, externos e fatores empreendedores. Ao longo de entrevistas com três start-ups de software brasileiras que se internacionalizaram foram identificados esses fatores relevantes. Nichos de mercado e competição estrangeira estão influenciando a internacionalização do lado externo. Experiência internacional e redes de contatos informais consistem em fatores empreendedores importantes. Ademais, foi possível detectar uma diferença entre empresas que atuam no segmento business-to-business e business-to-consumer.pt_PT
dc.identifier.tid201703084pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/26164
dc.language.isoengpt_PT
dc.titleEarly internationalizing firms in the Brazilian software industrypt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

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