Repository logo
 
Publication

Delivering virtual value : the role of virtual value creation in e-grocery business models and resulting implications for today’s grocery retail firms

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRajsingh, Peter
dc.contributor.authorBierganz, Marc
dc.date.accessioned2021-10-06T08:51:36Z
dc.date.available2021-10-06T08:51:36Z
dc.date.issued2021-04-29
dc.date.submitted2021-04
dc.description.abstractIn recent years, the e-commerce sector across industries has grown rapidly, with the e-grocery market yet to produce any clear winners. This was mainly due to high customer expectations and substantial commercial difficulties, making it very complicated to profitably serve the market. With the ongoing Covid-19 pandemic, the e-grocery field has experienced particular attention and growth. The UK’s Ocado is regarded as an exception in the e-grocery sector due to its pioneering position in robotic automation and Artificial Intelligence (AI), its ongoing transformation to a global solutions business as well as extraordinary share performance, recently making it the most valuable grocer in the UK. To identify distinctive components of e-groceries along the value chain, customer expectations were discovered through surveys, after which commercial difficulties were identified using expert interviews. Further, the Ocado model was analyzed, which allowed to illustrate how it addresses expectations and difficulties by leveraging the virtual value chain (VVC). It became clear that Ocado achieves cost-decreasing and differentiation advantages by building a value matrix, enabling it to profitably serve the market. The study therefore lays out that virtual value creation is becoming an increasingly important component in grocery retailing. Subsequently, scenarios for uptake of VVC adoption among stakeholders in the retail sector were created. The outcome suggests that a business-as-usual scenario in VVC uptake is most likely. In this case, firms will ramp up their IT operating budgets by 2-5% p.a., responding to new realities in both physical and online retailpt_PT
dc.description.abstractNos últimos anos, o setor de comércio eletrónico cresceu rapidamente, embora a e-grocery ainda não tenha evidenciado nenhum vencedor claro. Isto deve-se maioritariamente às altas expectativas dos clientes aliadas a dificuldades comerciais, tornando complicado atender o mercado de forma lucrativa. Com o desenrolar da Covid 19, o setor de e-grocery tem recebido particular atenção e evidenciado crescimento. A Ocado UK é considerada excecional na indústria de comércio eletrónico devido à sua posição pioneira em automação robótica e inteligência artificial (IA) e pela sua contínua transformação num negócio de soluções globais, tornando-a recentemente a mercearia mais valiosa do Reino Unido. De forma a identificar os distintos componentes de e-grocery na sua cadeia de valor, as expectativas dos clientes foram primeiro determinadas através de inquéritos, sendo posteriormente identificadas possíveis dificuldades comerciais através de entrevistas com especialistas. Além disso, o modelo Ocado foi analisado, com um foco na forma como aborda as expectativas e dificuldades de utilização da cadeia de valor virtual (VVC). Como resultado, o estudo conclui que a criação de valor virtual se está a tornar um componente cada vez mais importante na comercialização de alimentos, sendo então gerados cenários para a aceitação do uso do VVC pelas partes interessadas no setor. O resultado indica que o mais provável é um cenário de adoção na lógica de negócios como o habitual. Neste caso, as empresas aumentarão os seus orçamentos operacionais de TI em 2 a 5% ao ano, em resposta às novas realidades.pt_PT
dc.identifier.tid202728382pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/35402
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectRetailpt_PT
dc.subjectGrocerypt_PT
dc.subjectE-Grocerypt_PT
dc.subjectVirtual value creationpt_PT
dc.subjectVirtual value chainpt_PT
dc.subjectArtificial intelligencept_PT
dc.subjectRoboticspt_PT
dc.subjectMachine learningpt_PT
dc.subjectFast-moving consumer goodspt_PT
dc.subjectRetalhopt_PT
dc.subjectMerceariapt_PT
dc.subjectCriação de valor virtualpt_PT
dc.subjectCadeia de valor virtualpt_PT
dc.subjectIntelligence artificialpt_PT
dc.subjectRobóticapt_PT
dc.subjectAprendizagem de máquinaspt_PT
dc.subjectBens de consumo de movimento rápidopt_PT
dc.titleDelivering virtual value : the role of virtual value creation in e-grocery business models and resulting implications for today’s grocery retail firmspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
202728382.pdf
Size:
2.9 MB
Format:
Adobe Portable Document Format