Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Smart shoppers : studying the relationship between Perceived Quality and Willingness to Pay in Fast and Slow Fashion

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203328132.pdf1.89 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Fashion is, undeniably, one of the largest and most lucrative industries with growing expectations. Despite its general acceptance and the success, recently it has been heavily scrutinized regarding its practices and criticized accordingly. From the exploitation of natural resources, poor working conditions and environmental footprint to intellectual property issues, to name a few. This has led companies to rethink and adopt more sustainable practices, which consumers are becoming increasingly aware of and demanding. However, there seems to be quite a gap in the literature between consumers’ perceptions of slow and fast fashion and their purchasing behavior. This dissertation therefore examines four brands, with different levels of perceived quality and from different fashion models, and their effect on willingness to pay. The results show that these dimensions influence consumers’ willingness to pay. Moreover, the mediating effect of brand image and the moderating effect of being a smart shopper were analyzed. Perceived quality was found to have an impact on brand image, although brand image did not have a direct significant effect on WTP and therefore, not suitable as a mediator. Finally, smart shopper dimensions were better understood in the context of fashion, but also not eligible as moderator. The present study adds to the existing literature of the fashion and smart shopper with theoretical and managerial implications that help better understand consumer behavior towards the fashion industry.
A Moda é inegavelmente, uma das maiores e mais lucrativas indústrias com expectativas de crescimento positivo. Apesar de ser geralmente aceite, ao longo dos últimos anos, esta indústria tem sido altamente criticada. Desde o consumo excessivo de recursos naturais, às condições de trabalho precárias, à elevada pegada ambiental e aos problemas com propriedade intelectual, apenas para mencionar alguns. Tudo isto, levou a que as tivessem de adotar práticas mais sustentáveis, de modo a responder às exigências dos consumidores mais atentos. No entanto, existe uma divergência entre a perceção dos consumidores de “fast” e “slow fashion” e os atos de consumo. Neste sentido, esta dissertação, pretende estudar quatro marcas, com diferentes níveis de perceção de qualidade e de modelos de moda diferentes, e o seu impacto na disponibilidade a pagar. Os resultados evidenciam que estas dimensões impactam a disposição a pagar do consumidor. Adicionalmente, o efeito de mediação da imagem da marca foi analisado, bem como o efeito moderador de ser um consumidor ponderado e inteligente. Dado os resultados, cabe concluir que a perceção de qualidade impacta a imagem da marca apesar da imagem da marca não impactar a disposição a pagar e, consequentemente, não ser um mediador. Finalmente, as dimensões de ser um consumidor inteligente foram estudadas e concluiu-se que este conceito não é considerado um moderador. Esta dissertação contribui para a literatura existente sobre a indústria da moda e na definição de consumidor ponderado e inteligente bem como identifica implicações que auxiliam a compreensão do comportamento do consumidor.

Description

Keywords

Fast fashion Slow fashion Perceived quality Willingness to pay Brand image Being a smart shopper Moda Perceção de qualidade Disposição a pagar Imagem da marca Consumidor ponderado e inteligente

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue