Repository logo
 
Publication

Factorial structure analysis of the Torrance Test with Portuguese students

dc.contributor.authorPrimi, Ricardo
dc.contributor.authorNakano, Tatiana de Cássia
dc.contributor.authorMorais, Maria de Fátima
dc.contributor.authorAlmeida, Leandro Silva
dc.contributor.authorDavid, Ana Paula Marques
dc.date.accessioned2021-09-10T19:07:09Z
dc.date.available2021-09-10T19:07:09Z
dc.date.issued2013-03-01
dc.description.abstractIn order to verify the factorial structures of the Torrance verbal and figural tests, two activities of each instrument were applied with 193 students from the 10th and 12th years of education in Portugal. We tried to demonstrate that the collinearity of the fluency and flexibility variables could create methodological artifacts that hinder the understanding of the internal structure underlying the test. The principal component analysis without control of collinearity indicated a solution composed of four basic factors that separeted activities. Controlling for collinearity, we found a new solution, which also contained four factors that, unlike the previous result, grouped variables with similar processes but of different activities. The verbal and figural content is also an important element in the factor structure. This new arrangement makes more sense with the theory that underlies the instruments separating the different processes and content which are being measured by the activities.pt_PT
dc.description.abstractCom a finalidade de verificar a estrutura fatorial dos testes de Torrance, duas atividades verbais e duas figurais foram aplicadas em 193 estudantes do 10º e 12º ano do ensino secundário de Portugal. Tentou-se demonstrar que a colinearidade das variáveis fluência e flexibilidade podem criar artefatos metodológicos que dificultam o entendimento da estrutura interna subjacente ao teste. A análise fatorial dos componentes principais, sem controle da colinearidade, indicou uma solução composta por quatro fatores que separam basicamente as atividades. Controlando-se a colinearidade, encontrou-se uma nova solução, também composta por quatro fatores, que, diferentemente da anterior, organizou variáveis com processos semelhantes, mas de diferentes atividades. O tipo de conteúdo, verbal e figural, mostrou-se ainda um importante elemento na organização dos fatores. Esse novo arranjo fez mais sentido diante da teoria que embasa os instrumentos, ao separar os diferentes processos e conteúdos por eles avaliados.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.1590/s0103-166x2013000100003pt_PT
dc.identifier.issn0103-166X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/34747
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectCreativity measurementpt_PT
dc.subjectFactor analysispt_PT
dc.subjectTest validitypt_PT
dc.subjectTorrance testspt_PT
dc.subjectMedidas de criatividadept_PT
dc.subjectAnálise fatorialpt_PT
dc.subjectValidade do testept_PT
dc.subjectTeste de Torrancept_PT
dc.titleFactorial structure analysis of the Torrance Test with Portuguese studentspt_PT
dc.title.alternativeAnálise da estrutura fatorial dos Testes de Torrance em estudantes portuguesespt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage28pt_PT
oaire.citation.issue1pt_PT
oaire.citation.startPage19pt_PT
oaire.citation.titleEstudos de Psicologia (Campinas)pt_PT
oaire.citation.volume20pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Factorial_structure_TTCT.pdf
Size:
269.44 KB
Format:
Adobe Portable Document Format