Repository logo
 
Publication

Business planning : a tool for SMEs : Perfect Fit Services case

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestão
dc.contributor.advisorLino, Rute Sofia Barbosa Xavier
dc.contributor.authorOliveira, Vera Saldanha Matos Pimentel de
dc.date.accessioned2015-10-12T11:14:06Z
dc.date.issued2015-07-15
dc.date.submitted2015
dc.description.abstractThe main purpose of this dissertation is to build a Business Plan and a set of recommendations for a micro-enterprise as a tool to prepare its future strategy. Small companies are constantly busy with their daily tactics and forget about their long-term strategy. Hence, a formalized document analysing the company, both externally and internally, may serve as of basis to formulate a strategy to grow and to overcome the competition in the future. This thesis uses Perfect Fit Services as a practical example. This company has two different lines of business, hardware baby products and textile, and it operates as a services provider between foreign brands and Portuguese businesses. The range of services goes from agency brokers, brand representation to opening different markets. Its main assets include the established networks, strong relationships with the brands, factories, retailers and expertise acquired through the years. However, the lack of formalization, formal contracts and personnel, the high fixed expenses aligned with the Portuguese economic and social scenarios can represent critical barriers for its growth. Thus, it seems important to create switching costs to engage the existing customers and attract new ones. Therefore, Perfect Fit Services could improve its marketing strategy by increasing its presence in social media platforms, updating the company´s website, creating partnerships as well as to use a mix of advertising methods. Moreover, it could hire one employee for the administrative tasks, to establish binding and exclusivity contracts with its clients and to define a clear division of tasks within the two business lines.pt_PT
dc.description.abstractO principal objectivo desta dissertação é a criação de um Plano Estratégico e de um conjunto de recomendações para uma micro-empresa de forma a prepará-la para o futuro. Pequenas empresas, constantemente centradas nas suas tácticas diárias, descuram a sua estratégia a longo prazo. Por conseguinte, um documento formalizado, analisando a empresa tanto externamente como internamente, julga-se que ajudará e servirá como base para a formulação de uma estratégia, de forma a crescer e a fazer face à concorrência no futuro. A presente tese utiliza como exemplo prático a empresa Perfect Fit Services. Esta empresa tem duas linhas de negócio, produtos de bébé e têxtil, e opera essencialmente como fornecedora de serviços entre marcas estrangeiras e empresas portuguesas. Os serviços prestados vão desde serviço intermediário, representação de marcas à abertura de novos mercados. As principais vantagens competitivas da empresa incluem as fortes ligações estabelecidas com as marcas, as fábricas, e os vendedores, bem como o elevado conhecimento adquirido ao longo dos anos. No entanto, a falta de estruturação, de contratos formais, de colaboradores e as elevadas despesas fixas alinhadas com o cenário macroeconómico português podem representar uma barreira ao seu crescimento. Deste modo, afigura-se de extrema importância a criação de “switching costs” que possam não só envolver os clientes actuais. bem como atrair novos clientes. Com efeito, a Perfect Fit Services poderia aperfeiçoar a sua estratégia de marketing, aumentando a sua presenção nas plataformas sociais, actualizando o site da empresa, estabelenco parcerias e utilizar um conjunto váriado de ferramentas de publicidade. Adicionalmente, poderia contratar um colaborar que ficasse encarregue das tarefas administrativas, de estabelecer contratos compulsivos e de exclusividade com os seus clientes e clarificar a divisão de tarefas para cada linha de negócio.pt_PT
dc.identifier.tid201172240
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/18430
dc.language.isoengpt_PT
dc.titleBusiness planning : a tool for SMEs : Perfect Fit Services casept_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão: Programa Internacional

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
201172240.pdf
Size:
2.2 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: