Repository logo
 
Publication

Nursing students’ knowledge about basic life support

dc.contributor.authorDuarte, Hugo Miguel Santos
dc.contributor.authorDixe, Maria Dos Anjos Coelho Rodrigues
dc.date.accessioned2022-09-14T09:02:57Z
dc.date.available2022-09-14T09:02:57Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractBackground: Knowledge about basic life support (BLS) in nursing students involves both technical skills (compressions and ventilations) and non-technical skills (clinical judgment and decision-making). Objectives: To assess nursing students’ sociodemographic and academic characteristics; to assess nursing students’ theoretical knowledge about BLS and analyze the association between nursing students’ sociodemographic and academic characteristics and their theoretical knowledge about BLS. Methodology: Observational, descriptive, and correlational study with a sample of 496 nursing students selected using a nonprobability convenience sampling technique in two schools in the central region of Portugal. Results: Students demonstrated a good level of knowledge about BLS, with an average of 30.93 ± 2.29 on a scale from 0 to 37 points. They had a very good level of knowledge about safety conditions, the technical components of airway assessment, chest compressions, and ventilations. The level of knowledge is associated with age, year of undergraduate studies, and practical experience in BLS. Conclusion: Students have a good level of knowledge about BLS.pt_PT
dc.description.abstractEnquadramento: Os conhecimentos sobre suporte básico de vida (SBV) em estudantes de enfermagem requerem competências técnicas (compressões e ventilações), mas também competências não técnicas (julgamento clínico e tomada de decisão). Objetivos: Avaliar as características sociodemográficas e académicas dos estudantes de enfermagem; avaliar os conhecimentos teóricos sobre SBV dos estudantes de enfermagem e relacionar as características sociodemográficas e académicas dos estudantes de enfermagem, com os seus conhecimentos teóricos sobre SBV. Metodologia: Estudo observacional, descritivo e correlacional, onde participaram 496 estudantes, selecionados através de uma técnica de amostragem não probabilística por conveniência em duas escolas do centro de Portugal. Resultados: Os estudantes evidenciam um bom nível de conhecimentos sobre SBV com uma média de 30,93 ± 2,29, numa escala de 0 a 37 pontos. Destacam-se muito bons conhecimentos sobre as condições de segurança, assim como das componentes técnicas de avaliação da via aérea, das compressões torácicas e ventilações. O nível de conhecimentos está relacionado com a idade, ano de licenciatura e experiência prática de SBV. Conclusão: Os estudantes apresentam um bom nível de conhecimentos sobre SBV.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.12707/RV20086pt_PT
dc.identifier.eid85127441611
dc.identifier.issn0874-0283
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/38876
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectCardiopulmonary resuscitationpt_PT
dc.subjectEducation, nursingpt_PT
dc.subjectKnowledgept_PT
dc.subjectStudents, nursingpt_PT
dc.subjectConhecimentopt_PT
dc.subjectEducação em enfermagempt_PT
dc.subjectEducação em enfermagempt_PT
dc.subjectReanimação cardiopulmonarpt_PT
dc.titleNursing students’ knowledge about basic life supportpt_PT
dc.title.alternativeConhecimentos dos estudantes de enfermagem sobre suporte básico de vidapt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.issue7pt_PT
oaire.citation.titleRevista de Enfermagem Referenciapt_PT
oaire.citation.volume5pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 2 of 2
No Thumbnail Available
Name:
51598423_pt.pdf
Size:
260.87 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
No Thumbnail Available
Name:
51598423_en.pdf
Size:
256.47 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: