Repository logo
 
Publication

The Adolescent Self-Regulatory Inventory (ASRI) adaptation to Portuguese context

dc.contributor.authorDias, Paulo César
dc.contributor.authorCastillo, José António Garcia del
dc.contributor.authorMoilanen, Kristin L.
dc.date.accessioned2021-07-26T09:59:56Z
dc.date.available2021-07-26T09:59:56Z
dc.date.issued2014-05-01
dc.description.abstractIn this study we present the results of the adaptation of the Adolescent Self-Regulatory Inventory (ASRI) to Portugal. The measure was used with two samples of high school students to which ASRI was administered with Self-Regulation Scale as control measure. In the first study the measures were administered to 823 adolescents and the construct validity analysis was assessed with exploratory factor analysis. The results allow us to find an adequate structure with proper psychometric properties, in their construct and content validity, and reliability. A second study involved 435 adolescents, being tested three models using confirmatory factor analyses. The final version of the ASRI-2 presents an acceptable fit of the data in construct and concurrent validity, given its moderate or high correlation with academic success and substance use. The implications of this new approach to the self-regulation study are discussed and directions to further studies are suggested.pt_PT
dc.description.abstractO objetivo deste estudo foi apresentar os resultados da adaptação do Inventário de Autorregulação na Adolescência (IARA) para Portugal. O instrumento foi testado com duas amostras de estudantes do ensino secundário com a Escala de Autorregulação como medida de controle. No primeiro estudo, os instrumentos foram testados junto de 823 adolescentes e a análise de validade de construto foi feita com recurso à análise factorial exploratória. Os resultados indicaram uma estrutura apropriada com propriedades psicométricas adequadas referentes à validade de conteúdo e construto, e fidelidade. Um segundo estudo envolveu 435 adolescentes, sendo testados três modelos com análise factorial confirmatória. A versão final do IARA-2 apresenta valores de ajustamento aceitáveis em termos de validade de contruto e concorrente, dadas as correlações moderadas a elevadas com o sucesso acadêmico e uso de substâncias. As implicações desta nova abordagem ao estudo da autorregulação são discutidas e direções para próximos estudos são sugeridas.pt_PT
dc.description.abstractEn este estudio se presentan los resultados de la adaptación del Inventario de Autorregulación en la Adolescencia (IARA) para Portugal. El instrumento fue administrado con dos muestras de estudiantes de secundarias públicas con la Escala de Autorregulación como medida de control. En el primer estudio, los instrumentos fueron testados con 823 adolescentes y la validez de constructo se evaluó con análisis factorial exploratorio. Los resultados indicaron una estructura apropiada con propiedades psicométricas adecuadas respecto a su validez de contenido y constructo y fidelidad. Un segundo estudio involucró 435 adolescentes, testando tres modelos con análisis factorial confirmatoria. La versión final del IARA-2 muestra valores de ajuste satisfactorios en términos de validez concurrente y de constructo, ante las correlaciones moderadas a altas con el éxito académico y uso de sustancias. Las implicaciones de este nuevo enfoque para el estudio de la autorregulación son discutidas y direcciones para futuros estudios son sugeridas.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.1590/1982-43272458201403pt_PT
dc.identifier.eid84907976118
dc.identifier.issn0103-863X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/34276
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectAdjustmentpt_PT
dc.subjectAdolescencept_PT
dc.subjectPsychometricspt_PT
dc.subjectSelf-regulationpt_PT
dc.subjectAutorregulaçãopt_PT
dc.subjectAdolescênciapt_PT
dc.subjectAjustamentopt_PT
dc.subjectPsicometriapt_PT
dc.subjectAutorregulaciónpt_PT
dc.subjectAdolescenciapt_PT
dc.subjectAjustept_PT
dc.subjectPsicometríapt_PT
dc.titleThe Adolescent Self-Regulatory Inventory (ASRI) adaptation to Portuguese contextpt_PT
dc.title.alternativeAdaptação do Inventário de Autorregulação na Adolescência para o contexto portuguêspt_PT
dc.title.alternativeAdaptación del Inventario de Autorregulación en la Adolescencia para el contexto portuguéspt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage163pt_PT
oaire.citation.issue58pt_PT
oaire.citation.startPage155pt_PT
oaire.citation.titlePaideiapt_PT
oaire.citation.volume24pt_PT
person.familyNameDias
person.givenNamePaulo
person.identifier.ciencia-id6416-9E48-91C7
person.identifier.orcid0000-0001-6876-3723
person.identifier.scopus-author-id55215392100
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication5f588501-27a1-4864-badf-5d41060fb3d3
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery5f588501-27a1-4864-badf-5d41060fb3d3

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
1982_4327_paideia_24_58_0155.pdf
Size:
445.23 KB
Format:
Adobe Portable Document Format