Repository logo
 
Publication

The impact of retailer web design on purchase intention : a study between Continente and Pingo Doce

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRomeiro, Paulo
dc.contributor.authorPina, Madalena Calça e
dc.date.accessioned2024-07-25T15:24:32Z
dc.date.available2025-01-25T01:31:02Z
dc.date.issued2023-05-05
dc.date.submitted2023-01-02
dc.description.abstractThe world has been changing and consequently the behaviour of consumers and companies. Due to the increase of online sales and the urgent need to adapt to the electronic reality, all sectors are forced to re¬invented and create new strategies to be successful not only in their offline stores but also in the online market. With this, it is necessary to apply efforts on websites and understand the perception of consumer behaviour. In this sense, this study focuses on the online grocery sector using two Portuguese supermarket websites for analysis. This study aims to study the impact of web design on consumer purchase intention, mediating the effect of user experience. More precisely, this research analyses how distinct layouts of the same website can influence differently online consumer attitudes. Also, understand how the pragmatic and hedonic aspects impacts the user experience of online consumers. For this, a questionnaire was conducted where the respondents were exposed to 4 stimuli, 2 images of real sites and other two images with the sites re¬designed according to the improvements taken from the focus group and the literature. The results obtained show that web design positively impacts intention to purchase, UX mediates the relationship between Web Layout and Purchase Intention, having pragmatic aspect a stronger effect than hedonic one.pt_PT
dc.description.abstractO mundo tem vindo a mudar e, consequentemente, o comportamento dos consumidores e das empresas. Devido ao aumento das vendas online e à necessidade urgente de adaptação à realidade electrónica, todos os sectores têm vindo a ser forçados a reinventar para serem bem-sucedidos não só nas suas lojas offline mas também no mercado online. Com isto, é necessário aplicar esforços em websites e compreender a percepção do comportamento dos consumidores. Neste sentido, este estudo centra-se no sector das mercearias online, utilizando dois websites de supermercados portugueses para análise. Este estudo visa estudar o impacto do design da web na intenção de compra do consumidor, mediando o efeito da experiência do utilizador, analisando como layouts distintos do mesmo website podem influenciar de forma diferente as atitudes dos consumidores. Para tal, foi conduzido um questionário onde os inquiridos foram expostos a 4 estímulos, 2 imagens de sites reais e outras duas imagens com os sites redesenhados de acordo com as melhorias propostas no grupo de discussão e na literatura. Os resultados obtidos mostram que o design da web tem um impacto positivo na intenção de compra, UX medeia a relação entre Web Layout e Intenção de Compra, tendo o aspecto Pragmático um efeito mais forte do que o Hedónico.pt_PT
dc.identifier.tid203299906pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/45870
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectWeb design layoutpt_PT
dc.subjectUser experiencept_PT
dc.subjectPurchase intentionpt_PT
dc.subjectGrocery sector onlinept_PT
dc.subjectExperiência do utilizadorpt_PT
dc.subjectIntenção de comprapt_PT
dc.subjectSector de retalhopt_PT
dc.titleThe impact of retailer web design on purchase intention : a study between Continente and Pingo Docept_PT
dc.title.alternativeO impacto do web designer retalhista na intenção de compra : um estudo entre o Continente e o Pingo Docept_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestãopt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203299906.pdf
Size:
1.12 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: