Repository logo
 
Publication

E-commerce and deliberate internationalization strategies

dc.contributor.authorPinto, Ana Filipa Amorim
dc.contributor.authorSilva, Susana Costa e
dc.date.accessioned2020-03-10T11:38:07Z
dc.date.available2020-03-10T11:38:07Z
dc.date.issued2019
dc.description.abstractProposal: In the current international context, where there are more and more online consumers, it must be borne in mind that internet sales are in some way associated with exports. Technological developments have made the study of e-commerce in the international environment imperial because this type of commerce has enabled companies to conduct international transactions, reduce their transaction costs and access information more quickly. The main objective of this study is to define the factors that contribute to the use of this tool and its importance in the export strategy of companies. Design / Methodology / Approach: An empirical exploratory work was developed and five cases of Portuguese SMEs, representative of the national business fabric, were analyzed. Results: It has been observed that companies tend to recognize the advantages inherent in using e-commerce and have them as the basis of their decisions to start an online presence. It was assumed that reducing transaction costs and improving relationships (with customers, suppliers, partners and employees), as well as access to information, were the main reasons for companies to sell online. However, the first two turned out to be truly relevant. Limitations / Implications: The main limitations relate to the size of the sample and the fact that the research was conducted solely from the perspective of the companies, and only three propositions were tested. Originality / Value: While one might think that there is a prime strategic purpose to choosing online channel selling as a form of active internationalization, the truth is that the main motivation for starting online selling is primarily just as a more economical alternative distribution channel for Portuguese SMEs.pt_PT
dc.description.abstractProposta: No atual contexto internacional, em que existem cada vez mais consumidores online, é necessário ter em consideração que as vendas realizadas através da internet estão associadas, de certa forma, a exportações. A evolução tecnológica fez com que fosse imperial o estudo do comércio eletrónico no ambiente internacional pois, este tipo de comércio, veio possibilitar que as empresas realizassem transações internacionais, reduzissem os seus custos de transação e acedessem de forma mais rápida à informação. O principal objetivo deste estudo, é definir quais os fatores que contribuem para a utilização desta ferramenta e qual a sua importância na estratégia de exportação das empresas. Desenho/Metodologia/Abordagem: Foi desenvolvido um trabalho empírico, de carácter exploratório, tendo sido analisados cinco casos de PMEs portuguesas, representativas do tecido empresarial nacional. Resultados: Foi possível observar que as empresas tendem a reconhecer as vantagens inerentes ao uso do comércio eletrónico e que as têm na base das suas decisões para iniciarem uma presença online. Partiu-se do princípio que a redução dos custos associados à transação, e a melhoria das relações (com clientes, fornecedores, parceiros e colaboradores), bem como o acesso à informação, eram as principais razões para as empresas venderem online. Todavia, as duas primeiras revelaram-se como as verdadeiramente relevantes. Limitações/Implicações: As principais limitações prendem-se com a dimensão da amostra e com o facto da investigação ter sido conduzida apenas segundo apenas a ótica das empresas, tendo apenas sido testadas três proposições. Originalidade/Valor: Ainda que se pudesse pensar que existe um fito estratégico primordial à escolha da venda no canal on-line como forma de internacionalização ativa, a verdade é que a principal motivação para o início da venda online é, sobretudo, apenas como um canal de distribuição alternativo mais económico para as PMEs portuguesas.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationPinto, A.F.M., Silva, S.C. (2019). O e-commerce e as estratégias de internacionalização deliberadas. European Journal of Applied Business and Management, 5(4), 102-115pt_PT
dc.identifier.issn2183-5594
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/29898
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherInstituto Superior de Administração e Gestãopt_PT
dc.subjectComércio eletrónicopt_PT
dc.subjectInternacionalizaçãopt_PT
dc.subjectEstudo de casospt_PT
dc.subjectPMEspt_PT
dc.subjectPortugalpt_PT
dc.titleE-commerce and deliberate internationalization strategiespt_PT
dc.title.alternativeO e-commerce e as estratégias de internacionalização deliberadaspt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage105pt_PT
oaire.citation.issue4pt_PT
oaire.citation.startPage102pt_PT
oaire.citation.titleEuropean Journal of Applied Business and Managementpt_PT
oaire.citation.volume5pt_PT
person.familyNameSilva
person.givenNameSusana C.
person.identifierE-2200-2014
person.identifier.ciencia-id5818-1A55-F727
person.identifier.orcid0000-0001-7979-3944
person.identifier.ridE-2200-2014
person.identifier.scopus-author-id37076829400
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication42214927-65c3-42a2-98ea-ae8c3a3eae19
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery42214927-65c3-42a2-98ea-ae8c3a3eae19

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
O E-commerce e as Estratégias de Internacionalização Deliberadas.pdf
Size:
453.51 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: