Repository logo
 
Publication

Implementing circular practises into the business models : the path to sustainable fashion

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorLeglise, Laure
dc.contributor.authorCoelho, Inês Amaral
dc.date.accessioned2020-01-10T16:25:15Z
dc.date.issued2019-07-04
dc.date.submitted2019
dc.description.abstractThe fashion industry is known to be one of the most polluting and wasteful industries in the world. The reckless over-exploitation of resources throughout the industry’s value chain and consumers' high consumerism levels are leading to massive environmental and social degradation. This study aims to understand how businesses in the fashion industry can respond to pressures towards CSR by implementing circular economy principles. To answer our research question, we draw on the business model canvas lens, and adopt a qualitative approach. We conducted a multiple case-study on two Portuguese small companies who have started the transition towards a CE. Findings show that all components of the business model canvas are affected by circularity, although some more intensively than others. However, a full transition towards a circular economy is not yet possible in the fashion industry.pt_PT
dc.description.abstractA indústria da moda é conhecida como sendo uma das mais poluentes e que gera maior desperdício no mundo. A exploração excessiva de recursos feita na cadeia de valor da indústria e os altos níveis de consumo dos consumidores têm grandes impactos ambientais e sociais. Este estudo tem como objetivo perceber como empresas na indústria da moda podem responder a pressões de responsabilidade social e sustentabilidade ao implementarem princípios de uma economia circular. Para responder à pergunta sob questão, o conceito teórico de modelos de negócio foi utilizado como lente de análise e um método qualitativo foi utilizado. Um estudo de caso comparativo foi realizado, entre duas pequenas empresas Portuguesas que começaram a transição para uma economia circular. Os resultados mostram que todos os componentes do conceito de modelos de negócio são circularmente afetados – uns mais intensamente que outros. Não obstante, uma total transição para uma economia circular ainda não é possível na indústria da moda.pt_PT
dc.identifier.tid202272010pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/29186
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectCircular economypt_PT
dc.subjectFashion industrypt_PT
dc.subjectSustainabilitypt_PT
dc.subjectBusiness modelspt_PT
dc.subjectEconomia circularpt_PT
dc.subjectIndústria da modapt_PT
dc.subjectSustentabilidadept_PT
dc.subjectModelos de negóciopt_PT
dc.titleImplementing circular practises into the business models : the path to sustainable fashionpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
152117130 Inês Amaral Coelho W.pdf
Size:
3 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: