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Analysis of influence factors on the image of German football clubs with different financing models : an empirical study

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Abstract(s)

The main research question of this dissertation is how attitudinal factors like investor engagement, commercialization and tradition in football influence attitudes towards football clubs with different backgrounds. Borussia Dortmund was examined as an example of a traditional club with a long history and RB Leipzig as an example of a newly formed investor club. The literature review showed that despite similar sporting successes in the recent past, there is a large discrepancy between the images and brand strength of the two clubs. RB Leipzig is seen as a symbol of commercialization. The club is rejected because of Red Bull as a financially strong investor. Borussia Dortmund is also highly commercialized and backed by several investors. For this reason, quantitative research was conducted to reveal the extent to which attitudes towards the two clubs are linked to other attitudinal factors. The study also aims to reveal what the biggest differences in the perception of the clubs are and what RB Leipzig can do to strengthen the brand value. The results of the primary research have shown that attitudes towards RB Leipzig correlate with attitudes towards the other factors. Borussia Dortmund, on the other hand, is rated independently of other factors, both emotionally and in terms of performance. Furthermore, it was found that Borussia Dortmund stands out from RB Leipzig primarily due to its tradition, active fan scene, authenticity and regional ties. Consequently, these are the primary factors that the club must improve to strengthen its brand image.
A principal questão de investigação desta dissertação é como factores atitudinais como o envolvimento dos investidores, a comercialização e a tradição no futebol influenciam as atitudes em relação a clubes de futebol com diferentes origens. Borussia Dortmund foi examinado como exemplo de um clube tradicional com uma longa história e RB Leipzig como um exemplo de um clube de investidores recém-formado. A revisão bibliográfica mostrou que apesar de sucessos desportivos semelhantes no passado recente, existe uma grande discrepância entre as imagens e a força da marca dos dois clubes. Leipzig é visto como um símbolo de comercialização. O clube é rejeitado por causa da Red Bull como um investidor financeiramente forte. Borussia Dortmund é também altamente comercializado e apoiado por vários investidores. Por esta razão, foi realizada uma pesquisa quantitativa para revelar até que ponto as atitudes em relação aos dois clubes estão ligadas a outros factores atitudinais. O estudo visa também revelar quais são as diferenças na percepção dos clubes e o que a RB Leipzig pode fazer para reforçar a imagem de marca. Os resultados da pesquisa primária mostraram que as atitudes em relação ao RB Leipzig estão correlacionadas com as atitudes em relação aos outros factores. Borussia Dortmund, por outro lado, é classificado independentemente de outros factores. Além disso, verificou-se que Dortmund se destaca da Leipzig principalmente devido à sua tradição, cena de fãs activos, autenticidade e laços regionais. Consequentemente, estes são os principais factores que o clube deve melhorar para fortalecer a sua imagem de marca.

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Keywords

Brand management Football Commercialization in sports

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