Repository logo
 
Publication

Projeto Fénix: o que pensam os alunos sobre os fatores que promovem as suas aprendizagens?

dc.contributor.authorCabral, Ilídia
dc.contributor.authorAlves, José Matias
dc.date.accessioned2017-03-24T14:27:15Z
dc.date.available2017-03-24T14:27:15Z
dc.date.issued2016
dc.description.abstractThis article focuses on the perception of two groups of pupils with different academic performances regarding the factors that most influence their learning. We intend to know what these two groups value the most in such learning and whether there are differences in such perception. By means of an open questionnaire applied to 39 pupils of 16 schools from the Fénix network (“More School Success” program), stratified in two groups (pupils with good academic results and pupils with poor academic results), it has been possible to know their representations of the factors that make them learn the most. To read this production we used the good schools’ categorization by MacBeath (1999), and concluded that the dimensions (i) support to their learning, (ii) relations between pupils and between pupils and teachers, (iii) organization and communication, and (iv) value attributed to education are the most referred, which is aligned with the generality of the knowledge available. It can also be concluded that the dimensions with a more organizational nature, non-directly observable by pupils, tend not to be referred, especially by pupils with lower academic results. Last, we note that some implicit risks of a project that makes differentiation an educational surplus value, but that may contribute to the emergence of growing inequality between pupils.pt_PT
dc.description.abstractA problemática deste texto incide sobre a percepção de dois grupos de alunos com desempenhos acadêmicos diferenciados quanto aos fatores que desempenham mais influência na consecução das suas aprendizagens. Pretende-se conhecer o que é que os dois grupos mais valorizam e se há diferenças nessa percepção de impacto. Através de um inquérito por questionário aberto a 39 alunos de dezesseis escolas/agrupamentos da rede Fénix (programa Mais Sucesso Escolar), estratificados em dois grupos (alunos com bons resultados escolares e alunos com fraco aproveitamento), conhecemos as suas representações sobre os fatores que mais os fazem aprender. Para ler essa produção, usou-se a categorização das boas escolas apresentada por MacBeath (1999), concluindo-se que as variáveis apoio às suas aprendizagens, relações existentes quer entre alunos quer entre estes e os docentes, a organização e comunicação e o valor que reconhecem na educação são as mais referidas, o que está em linha com a generalidade do conhecimento disponível. Concluiu-se ainda que as variáveis de natureza mais organizacional e não diretamente observáveis pelos alunos tendem a não ser referenciadas, sobretudo no caso dos alunos com desempenhos escolares mais baixos. Por fim, anotam-se alguns riscos implícitos de um projeto que faz da diferenciação uma mais-valia educativa, mas que pode fazer emergir a crescente desigualdade entre alunos.
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationMATIAS ALVES, José; CABRAL, Ilídia - Projeto Fénix: o que pensam os alunos sobre os fatores que promovem as suas aprendizagens? Educação e Pesquisa. ISSN 1678-4634. Vol. 42, n.º 1 (2016), p. 115-130pt_PT
dc.identifier.doi10.1590/S1517-9702201603135817
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/21927
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.subjectLearningpt_PT
dc.subjectSuccesspt_PT
dc.subjectOrganizationpt_PT
dc.subjectFénixpt_PT
dc.subjectTeachingpt_PT
dc.subjectAprendizagem
dc.subjectSucesso
dc.subjectOrganização
dc.subjectFénix
dc.subjectEnsino
dc.titleProjeto Fénix: o que pensam os alunos sobre os fatores que promovem as suas aprendizagens?pt_PT
dc.title.alternativeProject Fénix: What do students think about the factors that promote their learning?pt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage130
oaire.citation.startPage115
oaire.citation.titleEducação e Pesquisa
oaire.citation.volume42
person.familyNamede Meireles Cabral da Rocha
person.familyNameFerreira Matias Alves
person.givenNameMaria Ilídia
person.givenNameJosé Joaquim
person.identifier.ciencia-id8619-4C1B-A918
person.identifier.ciencia-id1F1F-62AA-D000
person.identifier.orcid0000-0003-2141-044X
person.identifier.orcid0000-0002-9490-9957
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication3b4225f3-0763-45c5-b68c-27daf72de98a
relation.isAuthorOfPublicationf70d446f-3505-426a-98e1-6a2fd1fb680b
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryf70d446f-3505-426a-98e1-6a2fd1fb680b

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Projeto Fénix.pdf
Size:
767.49 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: