Repository logo
 
Publication

Innovation in German SMEs and the influence of digitization : evidence from firm level data

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorPeukert, Christian
dc.contributor.authorRenz, Mathias Kurt
dc.date.accessioned2020-01-10T11:30:32Z
dc.date.issued2019-07-03
dc.date.submitted2019
dc.description.abstractIn Germany, there is evidence of a widening innovation gap between smaller and larger firms. The number of firms innovating decreases as mostly smaller firms are quicker to refrain from innovation efforts. Digitization is believed to be an enabler of innovation, yet smaller firms appear especially reluctant to implement digital tools into their operations. This study investigates the relationships of firm size, firm age, and digital technology with innovation. The results demonstrate that larger and younger firms are more likely to create product innovations. Digitization is, as expected, an innovation lever enabling more digital firms to more product and process innovations. Additionally, a higher degree of digitization has a positive moderating effect on process innovations in larger firms. The results are based off thousands of German SMEs recorded in the Mannheim Innovation Panel, a representative dataset for the German economy. The applied methodology is regression analysis, i.e. multivariate linear regression as well as fixed effects estimation models. This study highlights the importance of digital technology in an innovation economy context as it could potentially narrow the innovation gap between smaller and larger firms. Therefore, managers should acknowledge and embrace the innovation potential provided by digital technology. Policymakers should incentivize higher levels of digitization, especially for smaller firms, and provide access to training offers on an individual level for older employees, who oftentimes feel inept to work with digital tools.pt_PT
dc.description.abstractNa Alemanha, há evidências de uma crescente lacuna de inovação entre pequenas e grandes empresas. O número de empresas que inovam diminui à medida que empresas menores são abandonam os esforços de inovação mais rapidamente. Acredita-se que a digitalização seja um facilitador da inovação, porém empresas menores parecem relutantes em implementar ferramentas digitais em suas operações. Este estudo investiga as relações de tamanho, idade e tecnologia digital com a inovação de empresas. Os resultados apontam que empresas maiores e mais jovens são mais propensas a criar inovações de produtos. A digitalização é a alavanca de inovação esperada que permite que mais empresas digitais tenham mais inovações de produto e processo. Além disso, um maior grau de digitalização aponta para um efeito moderador positivo nas inovações de processo em empresas maiores. Os resultados são baseados em milhares de PMEs alemãs registradas no Mannheim Innovation Panel, um conjunto de dados representativo da economia alemã. A metodologia aplicada é a análise de regressão linear multivariada e modelos de estimativa de efeitos fixos. Este estudo destaca a importância da tecnologia digital em um contexto de economia de inovação, uma vez que poderia reduzir a lacuna de inovação entre empresas menores e maiores. Portanto, os gerentes devem reconhecer o potencial de inovação fornecido pela tecnologia digital. Referente ao setor público, deve-se incentivar níveis mais altos de digitalização, especialmente para empresas menores, e fornecer acesso a ofertas de treinamento em nível individual para funcionários mais velhos, que muitas vezes se sentem inaptos em trabalhar com ferramentas digitais.pt_PT
dc.identifier.tid202271420pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/29170
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectDigitizationpt_PT
dc.subjectInnovationpt_PT
dc.subjectSMEs in Germanypt_PT
dc.subjectRegression analysispt_PT
dc.subjectMannheim Innovation Panelpt_PT
dc.subjectDigitalizaçãopt_PT
dc.subjectInovaçãopt_PT
dc.subjectPME na Alemanhapt_PT
dc.subjectAnálise de regressãopt_PT
dc.titleInnovation in German SMEs and the influence of digitization : evidence from firm level datapt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
152117180 Mathias Kurt Renz W.pdf
Size:
877.56 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: