Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Hidden psychological reasons among counterfeit and conspicuous fashion products : self-perceptions versus others' perceptions

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203300084.pdf859.03 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

The study of conspicuous and fashion products is central for the understanding of the role of material goods in social relationships and the impact of consumer culture on society. The present research examines the main differences between people's perceptions of themselves and their perception of how other people can judge them while using fashion products. In particular, their choice was compared between genuine and counterfeit, conspicuous or non conspicuous items. Through experimental research, this paper reveals a common thought for genuine products in both self-perceptions and others’ perceptions, since such products are more attractive to consumers who usually prefer to display their wealth and status. On one side, conspicuous fashion items increase the perception of having a higher self-image. Also, these products lead to a greater social adjustive function and expression of value in consumers if other people perceive fashion items as essential elements within social contexts. On the other side, counterfeit and conspicuous products will be seen as a lack of social status regarding how others judge people while using these products, projecting a negative influence on their perception. Overall, this study underscores the significance of comprehending the social consequences associated with fashion products and emphasizes the necessity of taking into account how others may perceive consumers based on their use of such items, and how this can impact their decision-making process.
O estudo de produtos conspícuos e de moda é essencial para compreender a importância de bens materiais nas relações sociais e do seu impacto na sociedade. O estudo examina as principais diferenças entre perceções dos consumidores sobre si mesmos e a perceção relativamente aos outros e do seu julgamento perante o uso de determinados produtos de moda. Em particular, foi comparada qual a escolha do consumidor entre produtos genuínos e contrafeitos, conspícuos ou não conspícuos. Através de uma pesquisa experimental, conclui-se que existe um pensamento comum relativamente à escolha de produtos genuínos. O mesmo acontece no que toca a auto perceção e de outros, uma vez que estes produtos são mais atraentes para quem pretende exibir status. Por um lado, itens de moda conspícuos aumentam a perceção de superioridade e autoimagem. Este tipo de produtos leva a uma maior função de ajuste social e expressão de valor nos consumidores, considerando que estes são necessários por outros em contextos sociais. Por outro lado, o uso de produtos falsificados e conspícuos serão vistos por outros, como falta de status, tendo uma influência negativa na sua percepção. No geral, o estudo destaca a importância de compreender as implicações sociais no que toca a produtos de moda e a importância da sua perceção perante outros. Este tipo de julgamento e percepção poderá ter impacto na escolha dos consumidores.

Description

Keywords

Fashion Conspicuous Counterfeit Self-perception Others' perception Moda Conspícuo Falsificação Auto-perceção Percepção de outros

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue