Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
136.69 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O artigo parte da consideração de uma espécie de dialéctica, inerente à modernidade, no que respeita à relação com o sagrado, que acabou por implicar deslocações deste para âmbitos considerados «profanos». A modernidade tardia e o denominado regresso do religioso apenas vieram revelar melhor essa dialéctica. Daí resulta uma possível leitura da secularização moderna como sacralização do «secular», enquanto âmbito de um novo absoluto. Em contrapartida, a tradição teológica da secularização pode ser entendida como crítica relativização do secular, em permanente processo de «desdivinização», ao que parece corresponder, como contrapartida estranha, um modo de neo-sacralização com base no religioso não teológico – numa religião sem Deus. É neste dinamismo ambivalente que se pode falar dos elementos que marcaram as ambiguidades da secularização moderna: a absolutização da natureza, a recuperação de uma religião civil, a divinização da razão científica, entre muitas outras versões.
The article starts by considering a kind of dialectics, inherent to modernity, concerning the connection with the sacred, which ended up implicating motions in spheres considered “profane”. The late modernity and the so-called return of the religious just came to better reveal these dialectics. From this results a possible reading of the modern secularization as a “secular” sacralization, as the extent of a new absolute. On the contrary, the secularization theological tradition can be understood as a critical relativization of the secular, in a permanent process of “undeification”. This seems to correspond, in strange compensation, to a way of neo-sacralization grounded on the non-theological religious – on a religion without God. It is in this ambivalent dynamism that enables discussion of the elements that marked the ambiguities of modern secularization: the absolutism of nature, the recovery of a civil religion, the deification of scientific reason, among many other versions.
The article starts by considering a kind of dialectics, inherent to modernity, concerning the connection with the sacred, which ended up implicating motions in spheres considered “profane”. The late modernity and the so-called return of the religious just came to better reveal these dialectics. From this results a possible reading of the modern secularization as a “secular” sacralization, as the extent of a new absolute. On the contrary, the secularization theological tradition can be understood as a critical relativization of the secular, in a permanent process of “undeification”. This seems to correspond, in strange compensation, to a way of neo-sacralization grounded on the non-theological religious – on a religion without God. It is in this ambivalent dynamism that enables discussion of the elements that marked the ambiguities of modern secularization: the absolutism of nature, the recovery of a civil religion, the deification of scientific reason, among many other versions.
Description
Keywords
Religião Modernidade Pós-modernidade Secularização Teologia Religion Modernity Post-modernity Secularization Theology
Citation
Comunicação & Cultura. Lisboa. N.º 11 (2011) P. 19-35
Publisher
Universidade Católica Portuguesa, Centro de Estudos de Comunicação e Cultura