Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

The impact of co-creation on enhancing trust, ethical and sustainability perceptions of luxury fashion brands, and willingness to pay for luxury goods : to what extent do luxury brands inviting consumers to co-create sustainable fashion products lead to a word-of-mouth effect?

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203300076.pdf4.46 MBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

From irreversible damage to the planet and its raw materials, to involvement in deforestation and plastic pollution, to high water consumption and disregard for human rights, the production and consumption of luxury products has led to worrisome social and environmental complications. Against this backdrop, some companies started to incorporate corporate social responsibility measures to act more ethically, while luxury brands have made some efforts to adopt more sustainable and innovative practices. Yet, the way these practices have been communicated has been ineffective. Co-creation, a process where consumers are part of companies’ product development process, has emerged as an interesting tool to improve a brand's sustainable and ethical perception. To further examine co-creation’s role, an experimental study was conducted to investigate the effects of co-creation on word-of-mouth, consumer trust, sustainability perceptions, consumer perceived ethicality, and willingness to pay. Moreover, the mediating effect of perceived consumer effectiveness was tested on that relationship. The results show that co-creation has a positive impact on word-of-mouth and brand valuations. They also show that perceived consumer effectiveness indirectly influences the relationship between co-creation and word-of-mouth, consumer trust, and sustainability perceptions, while partially mediating the relationship between co-creation and consumer perceived ethicality. This dissertation provides important theoretical and practical contributions that strengthen the sustainable and ethical role of brands in the luxury sector. It also provides important implications for companies interested in learning more about the positive effects of co-creation and the benefits its implementation can bring to the company as a means of communicating with consumers.
Desde danos irreversíveis ao planeta e às suas matérias-primas, passando pela poluição de plásticos, o elevado consumo de água e pela negligência dos direitos humanos, a produção e consumo de produtos de luxo geram danos sociais e ambientais. Neste contexto, empresas começaram a incorporar medidas de responsabilidade social corporativa para agir de forma mais ética, enquanto marcas de luxo têm feito esforços para adotar práticas mais sustentáveis e inovadoras. Contudo, a comunicação dessas práticas tem sido inadequada. A cocriação, processo no qual os consumidores participam no desenvolvimento de novos produtos, surge como ferramenta para melhorar a perceção de sustentabilidade e ética de uma empresa. Para aprofundar o conhecimento sobre cocriação, realizou-se um estudo experimental que analisou os efeitos da mesma no boca a boca, confiança do consumidor, perceções de sustentabilidade e de ética, e disposição para pagar. Analisou-se, também, o efeito mediador da eficácia percebida do consumidor neste relacionamento. Os resultados mostram que a cocriação impacta positivamente o boca a boca e as avaliações da marca. Adicionalmente, que a eficácia percebida do consumidor influencia indiretamente a relação entre cocriação e boca a boca, confiança do consumidor e perceções de sustentabilidade, enquanto media parcialmente a relação entre cocriação e perceções de ética. Esta dissertação fornece contribuições teóricas e práticas que fortalecem o papel sustentável e ético das marcas de luxo. Também é útil para empresas interessadas em perceber os efeitos da cocriação e os benefícios que a sua implementação pode trazer para a empresa como meio de comunicação com os consumidores.

Description

Keywords

Sustainability Luxury Co-creation Word-of-mouth Perceived consumer effectiveness Consumer trust in brands Consumer perceived ethicality Sustainability perception and willingness to pay Sustentabilidade Luxo Cocriação Boca a boca Eficácia percebida pelo consumidor Confiança do consumidor nas marcas Ética percebida pelo consumidor Perceção de sustentabilidade e disposição a pagar

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue