Repository logo
 
Publication

Chatbots’ extroverted or introverted personality’s influence on consumers’ purchase intention depending on consumers’ extroversion extent

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorMendonça, Cristina
dc.contributor.authorKalem, Lea
dc.date.accessioned2023-05-30T10:56:05Z
dc.date.available2023-05-30T10:56:05Z
dc.date.issued2023-01-25
dc.date.submitted2023-01
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate the influence of chatbot personality on consumer purchase intention, depending on the consumer's level of extroversion. Through an experiment, this study will analyze the effects of extroverted and introverted chatbot personalities on consumers with different levels of extroversion. The findings will provide valuable insights into the impact of chatbot personality on consumers’ purchase intention and the potential for personalized communication strategies in e-commerce. Results indicate that chatbot perception significantly influences purchase intention and that a match in personality between the chatbot and the consumer leads to higher purchase intention. Additionally, extroverted chatbots are found to lead to higher purchase intention than introverted ones. Finally, perceived ease of chatbot use is shown to increase purchase intention. These findings suggest that providing chatbots with a personality can effectively enhance purchase intention, particularly if matching the consumer’s personalitypt_PT
dc.description.abstractO objectivo deste estudo é investigar a influência da personalidade do chatbot na intenção de compra do consumidor, dependendo do nível de extroversão do consumidor. Através de uma série de experiências, este estudo irá analisar os efeitos de personalidades extrovertidas e introvertidas de chatbots sobre consumidores com diferentes níveis de extroversão. Os resultados proporcionarão valiosos conhecimentos sobre o impacto da personalidade de chatbot na intenção de compra dos consumidores e o potencial para estratégias de comunicação personalizadas no comércio electrónico. Os resultados indicam que a percepção do chatbot influencia significativamente a intenção de compra e que uma correspondência na personalidade entre o chatbot e o consumidor leva a uma maior intenção de compra. Além disso, verifica-se que os chatbots extrovertidos levam a uma intenção de compra mais elevada do que os introvertidos. Finalmente, a percepção de facilidade de utilização do chatbot é aumenta a intenção de compra. Estas conclusões sugerem que dar uma personalidade aos chatbots pode efectivamente aumentar a intenção de compra.pt_PT
dc.identifier.tid203252659pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/41249
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectChatbotpt_PT
dc.subjectPersonalitypt_PT
dc.subjectPurchase intentionpt_PT
dc.subjectFive-factor modelpt_PT
dc.subjectExtroversionpt_PT
dc.subjectPersonality traitspt_PT
dc.subjectPersonalidadept_PT
dc.subjectIntenção de comprapt_PT
dc.subjectModelo de cinco factorespt_PT
dc.subjectExtroversãopt_PT
dc.subjectTraços de personalidadept_PT
dc.titleChatbots’ extroverted or introverted personality’s influence on consumers’ purchase intention depending on consumers’ extroversion extentpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203252659.pdf
Size:
1.3 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203252659.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: