Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Matching colours in pictorial retouching: influence of the three colour dimensions and colour distortion phenomena

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
118868767.pdf1.1 MBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Our visual perception is strongly influenced by the anatomical structure of the eye and bylighting conditions. While looking at the painting, we perceive existing colour attributes,using retinal photoreceptors – cones – that serve our vision at higher luminance levels. Lighting, on the other hand, affects our colour discrimination as well as our perception ofthree dimensions of colour. During the retouching process our visual system can be affected by multiple optical impressionsthat many painting conservators are not fully aware of. Colour distortion phenomena canimpact our observation stealthily, while producing simultaneous contrasts and after images that interfere with our colour discrimination as well as our decisions in pigment mixing.The aim of this paper is to analyse these optical properties and to provide practical guidelines that will minimize colour distortion. One of the proposals is the use of 18% reflective grey card to cover adjacent colours around the paint loss. This method can be adopted as a helpful implement for tuning our colour perception.
A nossa percepção visual é fortemente influenciada pela estrutura anatómica do olho e pelas condições de iluminação. Visualizamos os atributos de cor existentes na pintura através das células fotorreceptoras da retina – cones – que servem a nossa visão em níveis elevados de iluminação. A iluminação, por outro lado, afecta a nossa discriminação de cor, bem como a percepção das três dimensões da cor. Durante o processo de reintegração cromática o nosso sistema visual pode ser afectado por vários fenómenos de distorção das cores que muitos conservadores de pintura não estão totalmente conscientes. São fenómenos que podem influenciar a nossa observação furtivamente, como o contraste simultâneo e o contrate sucessivo, e que interferem nas nossas decisões durante o processo de identificação e mistura de pigmentos. O objectivo deste trabalho é analisar estes efeitos ópticos e fornecer algumas orientações práticas para minimização destas distorções visuais da cor. Uma das principais propostas é o uso de um cartão com 18% de reflectividade. Este método pode ajudar na percepção das cores circundantes de uma dada lacuna, evitando alguns destes fenómenos.

Description

Keywords

Afterimages Ajuste de cor Cartão cinzento Colour matching Contraste simultâneo Contraste sucessivo Grey card Percepção visual Reintegração cromática Retouching Simultaneous contrasts Visual perception

Pedagogical Context

Citation

Bailão, A., & Susti?, S. (2012). Matching colours in pictorial retouching: influence of the three colour dimensions and colour distortion phenomena. Estudos de Conservação e Restauro, (4), 14-28. https://doi.org/10.34618/ecr.4.3083

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue