Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

A practical approach towards social impact measurement by the example of the tip me UG

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
152117137_Mahfooz Malik_DPDFA.pdf3.24 MBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Social start-ups often lack the resources and in-depth instruction to approach social impact measurement themselves. The development of a logic model builds the starting point of any methodical impact measurement activity. Therefore, this study investigates how social ventures can develop an organizational logic model towards their intended impact goal. The findings were based on qualitative, exploratory research using semi-structured interviews to build a framework. Secondly, a case study with the social venture tip me is presented to apply the framework. The study developed a framework that builds upon an analysis phase, to assemble required logic model content, and a logic model development phase. The first part of analysis builds upon a holistic understanding of the venture´s business model to ensure a coverage of logic model assumptions. An adapted version of the Business Model Canvas, including the discussion of the venture´s desired outcomes, delivered valuable insights in the case study. The second part is a stakeholder analysis, aiming to cover the identification of actors influencing a venture´s operational model. For this purpose, a rich picture, created by employees of tip me and instructed by the author of this study, is valued as appropriate tool to visualize complexity and gain stakeholder insights. For the logic model development phase, backwards-mapping from a venture´s impact goal allows to find a logical path from long-term outcomes to current activities. Study findings link to past research by indicating that organizations with a focused operational strategy should evaluate if output measurement is rather sensible than outcome measurement for their impact measurement activities.
As start-ups sociais geralmente carecem de recursos e instruções detalhadas para abordar a medição do impacto social. O desenvolvimento de um modelo lógico constrói o ponto de partida da atividade metódica de medição de impacto. Este estudo investiga como as empresas sociais podem desenvolver um modelo de lógica organizacional em direção ao objetivo de impacto. Os resultados baseiam-se em pesquisas qualitativas e exploratórias, utilizando entrevistas semiestruturadas. Em segundo lugar, é apresentado um estudo de caso com a empresa social tip me. O estudo desenvolveu uma estrutura que se sustenta na fase de análise, para construir o conteúdo do modelo lógico necessário e uma fase de desenvolvimento do mesmo. A primeira parte da análise consiste no entendimento holístico do modelo de negócios, para garantir uma cobertura das premissas do modelo lógico. Uma versão adaptada do Business Model Canvas, incluindo a discussão dos resultados desejados da empresa, forneceu informações valiosas no estudo de caso. A segunda parte consiste na análise dos stakeholders, identificando os agentes que influenciam o modelo operacional da empresa. Para o visualizar recorreu-se a inputs dos colaboradores da tip me. Para a fase de desenvolvimento do modelo lógico, é mostrado que o mapeamento inverso a partir da meta de impacto de uma empresa permite encontrar um caminho lógico entre resultados de longo prazo e as atividades atuais. Os resultados do estudo apontam para pesquisas anteriores, indicando que as organizações com uma estratégia operacional focada devem avaliar se a medição do output é mais prática do que a medição do resultado final.

Description

Keywords

Social impact measurement Logic model Impact model Tip me impacto social Modelo lógico Modelo de impacto

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue