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The impact of monetary and in-kind rewards on customer referral programs’ success : examining the moderating role of product type on the relationship between reward type and recipients’ recommendation receptivity, purchase intention and brand valuations

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorMacedo, Maria Alves Machado de Sousa de
dc.contributor.authorBernardes, Inês Santos Rodrigues Franco
dc.date.accessioned2021-10-22T09:06:14Z
dc.date.available2021-10-22T09:06:14Z
dc.date.issued2021-06-29
dc.date.submitted2021-06
dc.description.abstractCustomer Referral Programs (CRPs) are a popular tool used by firms to attract new customers with high lifetime value and low churn rate. The present dissertation provides managers with valuable insights into how to develop the optimal CRP for their firm. More specifically, it investigates how the type of reward offered (monetary vs in-kind) influences recipients’ recommendation receptivity (attitudes towards the program and motive attribution), purchase intention and brand valuations (brand affect, brand trust and brand loyalty), as well as the possible moderating role of product type (utilitarian vs hedonic). Findings suggest that in-kind rewards lead to more positive recommendation receptivity, higher purchase intention and brand valuations, compared to monetary rewards. Moreover, product type is a moderator of the relationship between reward type and all dependent variables, except for motive attribution. That is, the positive impact of offering an in-kind reward (vs monetary) on recipients’ attitudes towards the program, purchase intention and brand valuations is stronger when the product promoted is hedonic (vs utilitarian). This paper reveals that, in order to choose the most appropriate reward, managers must consider the type of product promoted through the CRP. Furthermore, results indicate that a well-designed referral program has the power to enhance prospective customers’ brand perceptions.pt_PT
dc.description.abstractOs programas de referência de clientes (PRCs) são uma ferramenta comummente utilizada pelas empresas com o intuito de atrair novos clientes com elevado valor de vida útil e reduzida taxa de rotação. A presente dissertação oferece aos gestores ensinamentos relevantes sobre como desenvolver o PRC ideal para a sua empresa. Mais especificamente, investiga como o tipo de recompensa (monetária vs em espécie) influencia a recetividade da recomendação (atitudes relativas ao programa e atribuição de motivos), intenção de compra e avaliações da marca (afeto pela marca, confiança na marca, lealdade à marca), assim como o possível papel moderador do tipo de produto (utilitário vs hedónico). Os resultados sugerem que a recetividade da recomendação, a intenção de compra e as avaliações da marca são melhores quando a recompensa oferecida é em género, em vez de monetária. Além disso, o tipo de produto modera a relação entre o tipo de recompensa e todas as variáveis dependentes, exceto a atribuição de motivos. Isto é, o impacto positivo de oferecer uma recompensa em género (vs monetária) nas atitudes relativas ao programa, intenção de compra e avaliações da marca é mais forte quando o tipo de produto promovido é hedónico (vs utilitário). Este documento revela que, de forma a escolher a recompensa mais adequada, os gestores devem ter em conta o tipo de produto promovido pelo PRC. Adicionalmente, os resultados indicam que um programa de referências bem desenhado tem o poder de melhorar a perceção da marca junto dos potenciais clientes.pt_PT
dc.identifier.tid202751279pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/35661
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectCustomer referral programspt_PT
dc.subjectMonetary rewardpt_PT
dc.subjectIn-kind rewardpt_PT
dc.subjectUtilitarian productpt_PT
dc.subjectHedonic productpt_PT
dc.subjectAttitudes towards the programpt_PT
dc.subjectMotive attributionpt_PT
dc.subjectPurchase intentionpt_PT
dc.subjectBrand affectpt_PT
dc.subjectBrand trustpt_PT
dc.subjectBrand loyaltypt_PT
dc.subjectProgramas de referência de clientespt_PT
dc.subjectRecompensa monetáriapt_PT
dc.subjectRecompensa em géneropt_PT
dc.subjectProduto utilitáriopt_PT
dc.subjectProduto hedónicopt_PT
dc.subjectAtitudes relativas ao programapt_PT
dc.subjectAtribuição de motivospt_PT
dc.subjectIntenção de comprapt_PT
dc.subjectAfeto pela marcapt_PT
dc.subjectConfiança na marcapt_PT
dc.subjectLealdade à marcapt_PT
dc.titleThe impact of monetary and in-kind rewards on customer referral programs’ success : examining the moderating role of product type on the relationship between reward type and recipients’ recommendation receptivity, purchase intention and brand valuationspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

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