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Prospective memory : defining tasks under time constraints

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorFernandes, Daniel Von Der Heyde
dc.contributor.authorLopes, Ana Rita Amoroso Pinto Duarte
dc.date.accessioned2018-07-30T14:32:53Z
dc.date.available2018-07-30T14:32:53Z
dc.date.issued2018-03-01
dc.date.submitted2017
dc.description.abstractThis dissertation aims to study to what extent time affects consumer’s prospective memory. Prospective memory is remembering to carry out intended actions at an appropriate point in the future (Einstein & McDaniel, 2007). For this, a study was conducted where the sample was selected at random as the only variables the researcher was interested in was time, age and consumption tasks. Participants were asked to initially state five tasks, making these their intended actions. These tasks (intended actions) were then stated again after two periods of time; 1-minute and 3-days. Time and age have both been tested by other researchers; however, this thesis details different periods of time in order to obtain the most specific results. The results revealed that prospective memory does indeed worsen with time; nonetheless, they also revealed that age does not affect prospective memory. This result was surprising as research states otherwise. Having consumption or non-consumption tasks also revealed to have no affect, emphasizing that people indeed have poor memory regardless of what their day-to-day prospective memory tasks are. The key take-a-way from this dissertation is that companies should take into consideration that prospective memory affects all their customers. Also, that people are better at predicting an eventual recall after a small pause in time (Dunlosky & Nelson, 1992). In specific, previsions for the 3-day time period were made after the previsions for the 1-minute period. Thus, because there was a pause in time before the 3-day prevision, this caused the latter to be more precise.pt_PT
dc.description.abstractEsta dissertação foi realizada com o intuito de perceber como é que o tempo afeta a memória prospetiva dos consumidores. A memória prospetiva acontece quando uma pessoa se lembra de alguma ação que tem de realizar num momento futuro (Einstein e McDaniel, 2007). Assim, realizou-se um estudo em que a amostra foi selecionada aleatoriamente, tendo a investigadora tomado em consideração as variáveis tempo, idade e atos de consumo. Primeiramente foi proposto aos participantes do estudo que indicassem cinco tarefas, assumindo-se estas como as suas ações pretendidas. Depois, foi pedido aos participantes que reescrevessem as suas tarefas em dois intervalos de tempo: 1 minuto e 3 dias. Tendo em conta os resultados foi possível perceber que a memória prospetiva se deteriora com o passar do tempo. Para além disto, os estudos revelaram também que a variável idade não afeta a memória prospetiva contrariando, assim, os resultados obtidos em investigações anteriores. Conclui-se, também, que não há qualquer tipo de diferença na memória prospetiva entre tarefas de consumo ou de não consumo realçando, assim, que a memória é no geral má independentemente de quais sejam as tarefas do dia-a-dia. A conclusão principal desta dissertação é que as empresas, na realização das suas estratégias de marketing, devem ter em devida consideração que a memória prospetiva afeta, por igual, todos os seus clientes. Para além disso, demonstra-se que sempre que se aplica uma pausa temporal a memória torna-se mais precisa (Dunlosky & Nelson, 1992).pt_PT
dc.identifier.tid201887460pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/25334
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectProspectivept_PT
dc.subjectMemorypt_PT
dc.subjectTimept_PT
dc.subjectPeriodspt_PT
dc.subjectTaskspt_PT
dc.subjectAgept_PT
dc.titleProspective memory : defining tasks under time constraintspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresas

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