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Are you still watching? A crisis analysis of Netflix

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Ever since its move towards streaming content online, Netflix is considered a posterchild of a self-disrupting company. However, in late 2021 the company’s stock price lost more than 70% of its value. This study aims to investigate the reasons for the crisis Netflix is facing and assessing whether the company has the ability to handle its current and future challenges through the use of the RBV, VRIO and dynamic capabilities concepts used in the context of strategic adaptive management as well as crisis management for academic teaching. The dissertation provides an overview of the aforementioned concepts as well as information on the market, the company and the crisis of Netflix through secondary data gathered from interviews, newspaper articles, publicly available data as well as the book “That Will Never Work: The Birth of Netflix and the Amazing Life of an Idea” by Netflix’s first CEO. The study includes a chapter providing teaching notes for the academic use of this case. Several potential assignments are laid out and answered, bridging the gap between the theoretical concepts introduced and the information provided on the case, laying out possible strategic moves that could save the company and prevent them from following the footsteps of Nokia and Kodak. The conclusion of the case is that Netflix possesses several VRIO resources and therefore competitive advantages as well as dynamic capabilities mainly due to their reactive and forward-looking management that has proven its capability of doing what is “best for business” multiple times throughout its history.
Desde a sua mudança para o streaming, a Netflix é considerada um exemplo de uma empresa que se autodestrói. No entanto, no final de 2021, o preço das ações da empresa perdeu mais de 70% do seu valor. Este estudo visa investigar as razões da crise que a Netflix está a enfrentar e avaliar se a empresa tem a capacidade de lidar com os seus desafios atuais e futuros através da utilização dos conceitos RBV, VRIO e capacidades dinâmicas utilizados no contexto da gestão estratégica adaptativa e da gestão de crises para o ensino académico. A dissertação fornece uma visão geral dos conceitos acima mencionados, bem como informações sobre o mercado, a empresa e a crise da Netflix através de dados secundários recolhidos de entrevistas, artigos de jornais, dados disponíveis publicamente e o livro "That Will Never Work: The Birth of Netflix and the Amazing Life of an Idea" do primeiro CEO da Netflix. O estudo inclui um capítulo com notas didáticas para a utilização académica. São apresentadas e respondidas várias tarefas potenciais, conectando os conceitos teóricos introduzidos e as informações do caso e apresentando possíveis movimentos estratégicos que poderiam salvar a empresa antes de seguir os passos da Nokia ou Kodak. A conclusão do caso é que a Netflix possui recursos VRIO e, por conseguinte, vantagens competitivas e capacidades dinâmicas, devido à sua gestão reativa e orientada para o futuro, que provou a sua capacidade de fazer o que é "melhor para o negócio" várias vezes.

Description

Keywords

Strategic management Adaptive management Crisis management Resources and capabilities RBV VRIO Dynamic capabilities Gestão estratégica Gestão adaptativa Gestão de crises Recursos e capacidades Capacidades dinâmicas

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