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The impact of acquisitions of small social enterprises by giant multinational corporations on the consumers' brand perception of the acquired firm : the case of Ben & Jerry's

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This research examines the impact of acquisitions of small social enterprises by giant multinational corporations on the consumers' brand perception of the acquired firm. The purpose of this study is to understand how consumers' brand perception of a small social enterprise is affected when acquired by a giant multinational corporation, and to provide insights into why consumers' brand perception is affected or not. A qualitative study of the case Ben & Jerry's was conducted in the United States. Data were collected through interviews and analyzed using thematic analysis. Our study demonstrates that acquisitions of small social enterprises by giant multinational corporations may have a negative effect on the consumers' brand perception of the acquired firm. More specifically, we argue that this negative effect may be reflected in the way consumers perceive the brand of the social enterprise when acquired by a multinational corporation: as just one of many brands under the umbrella of the multinational corporation, as one that is going to lose its social commitment, as one that is going to lose its localness, and as one that has sold out. However, our findings suggest that pre-deal commitments may mitigate this effect. Finally, our findings suggest that this negative effect may be due to consumers' negative perception of multinational corporations. Our findings further suggest that this negative perception of multinational corporations might be explained not only by the distinctive nature of multinational corporations, but also by experiences consumers had with multinational corporations when it came to acquisitions in general.
Esta dissertação analisa o impacto das aquisições de pequenas empresas sociais por multinacionais na perceção da marca pelo consumidor face à empresa adquirida. O objetivo deste estudo é entender como é afetada a perceção da marca pelos consumidores de uma pequena empresa social, quando é adquirida por uma multinacional, bem como analisar aprofundadamente as causas da afetação ou não na perceção dos consumidores. Um estudo qualitativo do caso Ben & Jerry's foi realizado nos Estados Unidos da América. Os dados foram recolhidos através de entrevistas e analisados segundo uma análise temática. O nosso estudo demonstra que as aquisições de pequenas empresas sociais por multinacionais gigantes podem afetar negativamente, na perspetiva do consumidor, a perceção da marca da empresa adquirida. Em específico, argumentamos que esse efeito negativo pode-se refletir na forma como os consumidores percecionam a marca da empresa social quando é adquirida por uma multinacional: como uma das muitas marcas sob a alçada da multinacional, como uma empresa que poderá perder o seu compromisso social, a sua localidade ou que abdicou dos seus princípios. Porém, as nossas investigações sugerem que a existência de um compromisso pré-negociação pode mitigar esse efeito. Finalmente, as nossas conclusões sugerem que esse efeito negativo pode derivar da perceção negativa dos consumidores face às multinacionais. Podemos ainda sugerir que essa perceção negativa das empresas multinacionais pode-se explicar não só pela natureza distintiva das corporações multinacionais, mas também pelas experiências que os consumidores tiveram com essas empresas, no que concerne às aquisições na generalidade.

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Brand perception Mergers and acquisitions Social enterprises Multinational corporations Ben & Jerry's Unilever Perceção da marca Fusões e aquisições Empresas sociais Empresas multinacionais

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