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Segmenting wine consumers using product involvement to explore their motivations to interact with wine brands on Social Media

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Abstract(s)

As wine demonstrated to be a product with great variations in terms of Involvement levels among its consumers, Product Involvement has been showing to be a reliable and productive segmentation basis (Lockshin et al., 2001). This thesis, therefore, aims to explore whether consumers’ Involvement level influence their Motivations to interact with wine brands on Social Media. The objective is to propose a conceptual framework to help understanding how differently involved segments of wine consumers differ in their Motivations to interact on Social Media. The study is exploratory and quantitative and was conducted with resource to an online questionnaire applied to a sample of 316 respondents of Portuguese wine consumers. Involvement with wine was assessed through McQuarrie and Munson’s (1992) scale for Product Involvement and respondents’ Motivations to interact on Social Media were measured with the multi-item scale developed by Enginkaya and Yilmaz (2014). Results show that Product Involvement is positively correlated with consumer’s Motivations to interact on Social Media. To explore different levels of Involvement with wine, a Two-Step Cluster analysis was performed, resulting in two differently involved Clusters: the “Wine Lovers” and the “Wine Curious”. Consumers with higher wine Involvement levels were therefore found to differ on their Motivations when compared to those with a lower level. The framework proposed might help wine businesses to better understand the online consumer behavior of differently involved wine consumer segments and subsequently support managers and marketers in developing more effective marketing strategies and ways of interacting with diverging profiles among their customers.
Vários estudos demonstram que o vinho apresenta grandes variações entre os níveis de envolvimento dos consumidores, sendo que o Envolvimento com o Produto tem sido utilizado como critério de segmentação (Lockshin et al., 2001). Este estudo visa explorar se diferentes níveis de envolvimento com o vinho influenciam as motivações para interagir com marcas de vinhos nas Redes Sociais. O objetivo é propôr um modelo conceptual para compreender como os segmentos de consumidores de vinho diferentemente envolvidos diferem nas motivações para interagir nas Redes Sociais. O estudo é exploratório e quantitativo e foi realizado através de um questionário online com uma amostra de 316 consumidores de vinho portugueses. O envolvimento foi medido pela adaptação da escala de McQuarrie e Munson (1992) para o Envolvimento do Produto. Nas motivações para interagir nas Redes Sociais, foi adaptada a escala desenvolvida por Enginkaya e Yilmaz (2014). Os resultados mostram que o Envolvimento do Produto está positivamente correlacionado com as motivações para interagir nas Redes Sociais. Para explorar os níveis de envolvimento, foi feita uma análise Two-Step Cluster, originando dois Clusters: os "Wine Lovers" e os "Wine Curious". Consequentemente, os consumidores com maiores níveis de envolvimento com o vinho mostraram diferir quanto às suas motivações quando comparados com os menos envolvidos. O modelo conceptual propõe ajudar as marcas de vinhos a compreender melhor o comportamento online de segmentos com diferentes níveis de envolvimento com o vinho, e contribuir para estratégias marketing e formas de interagir mais eficazes, ao lidar com diferentes perfis de clientes.

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