Repository logo
 
Publication

Sustainable fast-food : reality or utopia?

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorLeglise, Laure
dc.contributor.authorGuerra, Sofia Azevedo
dc.date.accessioned2023-04-12T13:51:52Z
dc.date.available2023-04-12T13:51:52Z
dc.date.issued2022-07-05
dc.date.submitted2022
dc.description.abstractAs technology evolved, society has gained deeper levels of knowledge, which influenced it to be more critical. With the aggravation of climate change, sustainability has been under the spotlight for decades, and customers are holding organizations accountable. As fast-food chains’ popularity increased, so did their responsibility towards society. Sustainability can reveal itself to be rather demanding to achieve, especially for fast-food chains who heavily depend on natural and human resources and operate at a global scale. This paper is dedicated to understanding how fast-food chains are implementing sustainability measures. To explore the research question, I employed a comparative case study analysis. The results show examples of measures fast-food chains can implement. Some examples of these successful practices are: outsourcing from local producers; implementing changes at restaurants to reduce energy/resources consumption; improving worker conditions; supporting local institutions and humanitarian causes; offering plant-based products; spreading customer awareness on environmental matters; among others. However, these measures can be challenging to implement, since they require investment, clear communication, and constant monitoring. For this reason, I also present and analyse the tensions and limitations faced by the two cases. This paper represents a valuable source for fast-food chain’ owners to analyse and reflect upon already-implemented practices and potential future ones.pt_PT
dc.description.abstractCom o desenvolver da tecnologia, a sociedade adquiriu níveis de conhecimento mais profundos, o que a tornou mais crítica. Com o agravar das alterações climáticas, a sustentabilidade tem estado sob os holofotes por décadas, e os consumidores estão a responsabilizar as empresas. Com o aumento da popularidade das cadeias de fast-food, a sua responsabilidade perante a sociedade aumentou também. Alcançar a sustentabilidade pode revelar-se ser exigente, especialmente para as cadeias de fast-food, que dependem intensamente de recursos naturais e humanos e operam à escala global. Este estudo dedica-se à compreensão da implementação de medidas sustentáveis pelas cadeias de fast-food. Para responder à questão da investigação, recorri a um caso de estudo comparativo. Os resultados mostram exemplos de práticas que as cadeias de fast-food podem adotar. Alguns exemplos destas práticas são: outsourcing por produtores locais; implementação de mudanças nos restaurantes para reduzir o consumo de energia/recursos; melhoria das condições laborais; apoio a instituições locais e causas humanitárias; disponibilização de produtos de origem vegetal; promover a conscientização do consumidor em questões ambientais; entre outros. Contudo, implementar estas medidas pode ser desafiante, visto que requerem investimento, comunicação clara, e monitorização constante. Por este motivo, apresento a analiso também as tensões e limitações impostas aos dois casos. Este estudo representa uma fonte valiosa para donos de cadeias de fast-food para analisarem e refletirem sobre as práticas já implementadas e futuras potenciais.pt_PT
dc.identifier.tid203133927pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/40803
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectSustainabilitypt_PT
dc.subjectEnvironmental sustainabilitypt_PT
dc.subjectFast-foodpt_PT
dc.subjectFood securitypt_PT
dc.subjectDietpt_PT
dc.subjectSustainable foodpt_PT
dc.subjectSustentabilidadept_PT
dc.subjectSustentabilidade ambientalpt_PT
dc.subjectSegurança alimentarpt_PT
dc.subjectAlimentaçãopt_PT
dc.subjectComida sustentávelpt_PT
dc.titleSustainable fast-food : reality or utopia?pt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203133927.pdf
Size:
686.99 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203133927.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: