Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Catch me if you can : sustainability meets airport expansion: case study with Vienna airport

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203906047.pdf2.09 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

This dissertation explores the concept of socially sustainable and responsible airport expansion through a case study of Vienna International Airport’s planned third runway. The dissertation develops a master plan grounded in international standards, including the International Finance Corporation (IFC) Performance Standards (PS), Environmental, Health, and Safety (EHS) Guidelines, and International Civil Aviation Organization (ICAO) recommendations, combined with best practices from the aviation industry. A gap analysis evaluates the alignment of Vienna Airport’s social management measures with this master plan to identify strengths, gaps, and opportunities for improvement. The gap analysis reveals that Vienna Airport has implemented numerous measures exceeding legal requirements, such as proactive community engagement through the Dialog Forum (DF), comprehensive noise protection programs, and transparent grievance mechanisms. These initiatives position Vienna Airport as a potential best-practice model for socially responsible airport expansions. However, some gaps remain in areas such as resettlement planning, long-term health impact mitigation, and modern communication strategies like social media engagement. Recommendations for Vienna Airport also include enhancing transparency, developing a Community Health Action Plan, and strengthening resettlement and integration programs. This thesis concludes that Vienna Airport’s approach can serve as an excellent foundation for best practices in socially sustainable airport expansions, particularly with the integration of the proposed recommendations to further align its measures with global standards of social responsibility. While the master plan provides a robust framework for addressing social impacts, its applicability may be limited in regions with less stringent social commitments, highlighting the challenges of global standardization.
Esta dissertação explora o conceito de expansão aeroportuária socialmente sustentável e responsável através de um estudo de caso da terceira pista planeada para o Aeroporto Internacional de Viena. Desenvolve-se um plano diretor baseado em normas internacionais, como as Normas de Desempenho da IFC, as Diretrizes EHS e as recomendações da ICAO, aliado às melhores práticas da indústria da aviação. A análise das lacunas avalia o alinhamento das medidas de gestão social do aeroporto com este plano diretor, identificando pontos fortes, lacunas e oportunidades de melhoria. A análise revela que o Aeroporto de Viena implementou medidas que excedem os requisitos legais, como o Fórum de Diálogo (DF), programas abrangentes de proteção contra o ruído e mecanismos de reclamação transparentes, posicionando-o como um potencial modelo de boas práticas. Contudo, persistem lacunas no planeamento da reinstalação, na atenuação de impactos a longo prazo na saúde e em estratégias de comunicação modernas, como o envolvimento em redes sociais. Recomenda-se o aumento da transparência, o desenvolvimento de um Plano de Ação de Saúde Comunitária e o reforço dos programas de reinstalação e integração.Conclui-se que a abordagem do Aeroporto de Viena pode servir como uma excelente base para melhores práticas em expansões aeroportuárias socialmente sustentáveis. Contudo, a aplicabilidade global do plano diretor pode ser limitada em regiões com compromissos sociais menos rigorosos, destacando os desafios da normalização global.

Description

Keywords

Airport expansion Runway expansion Vienna airport Aviation industry Social responsibility Sustainability Gap analysis Community engagement Expansão de aeroportos Expansão de pistas Aeroporto de Viena Sector da aviação Responsabilidade social Sustentabilidade Análise de lacunas Envolvimento da comunidade

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue