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Strategies to change eating behaviours in food delivery applications

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorFernandes, Daniel Von Der Heyde
dc.contributor.authorCruz, Ana Sofia Cabral Silva da
dc.date.accessioned2021-09-17T12:55:55Z
dc.date.available2021-09-17T12:55:55Z
dc.date.issued2021-01-27
dc.date.submitted2021
dc.description.abstractObesity and overweight are problems that are more and more present in today’s society. In order to overcome these issues, it is important to change consumers’ eating behaviours. There has been a lot of research around this subject in order to find the most effective strategy to change these behaviours in different contexts (eating at a restaurant, grocery shopping, among others). However, the food delivery applications are a quite recent market that has not been studied for this purpose. The implementation of nudges is a strategy that has been deeply studied to change undesirable eating behaviours. As such, this dissertation considers two types of nudges – cognitively oriented and affectively oriented – and price changes as possible strategies to implement in food delivery applications. As an extra analysis, it is also studied whether demographics and personal factors influence how effective each strategy is. Even though the results suggested that the most effective strategy is changing the price, followed by implementing a cognitively oriented nudge and, lastly, an affectively oriented one, the analysis did not have any statistical power. It is also clear that demographics, namely gender, and personal factor such as self-control and the habit of reading labels of food products have a role on the efficacy of these strategies.pt_PT
dc.description.abstractA obesidade e o excesso de peso são problemas que estão cada vez mais presentes na sociedade. De maneira a combater estas dificuldades, é importante mudar os comportamentos alimentares dos consumidores. Este assunto já foi muito estudado com o intuito de encontrar a estratégia mais eficaz para mudar estes comportamentos em diferentes contextos (comer num restaurante, compras no supermercado, entre outros). Não obstante, as aplicações de entrega de comida são um mercado recente que ainda não foi estudado com este propósito. A implementação de nudges é uma estratégia que já foi bastante estudada para mudar comportamentos alimentares indesejados. Assim, esta dissertação considera dois tipos de nudges –orientados cognitivamente e afetivamente – e mudanças de preço como possíveis estratégias para implementar em aplicações de entrega de comida. Como análise extra, foi estudada a influência de fatores demográficos e pessoais na eficácia de cada estratégia. Ainda que os resultados indiquem que a estratégia mais eficaz é a mudança de preço, seguida da implementação de nudges orientados cognitivamente e, por último, nudges orientados afetivamente, a análise não teve poder estatístico. Adicionalmente, os fatores demográficos, nomeadamente o género, e pessoais, tais como o autocontrolo e o hábito de ler os rótulos de produtos alimentares, têm um papel importante na eficácia destas estratégiaspt_PT
dc.identifier.tid202656489pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/34957
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectNudgespt_PT
dc.subjectFood delivery applicationspt_PT
dc.subjectHealthy eatingpt_PT
dc.subjectPrice changingpt_PT
dc.subjectAplicações de entrega de comidapt_PT
dc.subjectAlimentação saudávelpt_PT
dc.subjectMudança de preçopt_PT
dc.titleStrategies to change eating behaviours in food delivery applicationspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

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