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Locavorism and its impact on consumers´ behavioral intentions towards food products

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorSimão, Cláudia
dc.contributor.authorDejakum, Julia
dc.date.accessioned2022-09-14T07:41:54Z
dc.date.available2022-09-14T07:41:54Z
dc.date.issued2022-04-26
dc.date.submitted2022-04
dc.description.abstractTo better understand consumers’ behavioral intentions related to local food products, the underlying research aims at investigating the impact of locavorism on consumers’ purchase intentions and willingness to pay. The study’s purpose is to identify the antecedents of locavorism in addition to its predictive effects on consumers’ intended behavior. Following a thorough review of extant literature presenting the concepts in question and their relationships, an online survey was conducted to (1) assess how consumers’ environmental attitudes, health consciousness and community attachment predict locavorism, (2) to analyze how locavorist mindsets predict consumers’ purchase intentions and willingness to pay for unlabelled and local-labelled food products, respectively, and (3) to uncover the mediating role of locavorism in the relationship between antecedents and consumers’ behavioural intentions. Results present two significant relationships among the variables, namely environmental attitudes positively predicting locavorism as well as locavorism positively predicting purchase intention for local food items. Thus, yielding the conclusion that consumers with strongly developed environmental attitudes are more likely to develop locavorist traits which, in turn, lead to a higher purchase intention for local food products. Whilst the findings support existing research on an academic level, additional managerial insights may also be deduced in the realm of adding to the understanding of the origin of consumers’ locavorist attitudes and their implications for intended purchase behaviours.pt_PT
dc.description.abstractPara melhor compreensão das intenções comportamentais dos consumidores relacionadas com os produtos alimentares locais, a investigação subjacente visa investigar o impacto do locavorismo nas intenções de compra dos consumidores e na sua disposição para pagar. O objetivo do estudo é identificar os antecedentes do locavorismo, para além dos seus efeitos preditivos sobre o comportamento pretendido dos consumidores. Após uma revisão da literatura existente que apresenta os conceitos em questão e as suas relações, foi realizado um inquérito online para (1) avaliar como as atitudes ambientais dos consumidores, a consciência de saúde e a ligação à comunidade prevêem o locavorismo, (2) analisar como as mentalidades locavoristas prevêem as intenções de compra dos consumidores e a vontade de pagar por produtos alimentares não rotulados e rotulados localmente, respetivamente, e (3) descobrir o papel mediador do locavorismo na relação entre os antecedentes e as intenções comportamentais dos consumidores. Os resultados apresentam duas relações significativas entre as variáveis, nomeadamente as atitudes ambientais que prevêem positivamente o locavorismo, bem como o locavorismo que prevê positivamente a intenção de compra de produtos alimentares locais. Assim, conclui-se que os consumidores com atitudes ambientais fortemente desenvolvidas são mais propensos a desenvolver características locavoristas que, por sua vez, levam a uma maior intenção de compra de produtos alimentares locais. Embora as conclusões apoiem a investigação existente a nível académico, podem também deduzir-se resultados de gestão adicionais no domínio do aumento da compreensão da origem das atitudes locavoristas dos consumidores e as suas implicações para os comportamentos de compra pretendidos.pt_PT
dc.identifier.tid203038096pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/38870
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectLocavorismpt_PT
dc.subjectLocal food productspt_PT
dc.subjectEnvironmental attitudespt_PT
dc.subjectHealth consciousnesspt_PT
dc.subjectCommunity attachmentpt_PT
dc.subjectPurchase intentionpt_PT
dc.subjectWillingness to paypt_PT
dc.subjectLocavorismopt_PT
dc.subjectProdutos alimentares locaispt_PT
dc.subjectAtitudes ambientaispt_PT
dc.subjectConsciência de saúdept_PT
dc.subjectApego à comunidadept_PT
dc.subjectIntenção de comprapt_PT
dc.subjectDisposição para pagarpt_PT
dc.titleLocavorism and its impact on consumers´ behavioral intentions towards food productspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

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