Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Merger and acquisitions : the case of ExxonMobil and Anadarko

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
201283735.pdf1.62 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

The rationale under Merger and Acquisitions (M&A) has a huge spectrum, but it is always assumed to be a way of increasing shareholders value. The recent downturn in the oil and gas (O&G) market has been creating some speculations where M&A arises as a way to join companies that together can be more efficient in handling periods of low prices. In fact, this is a great opportunity for those with solid financial positions to invest in undervalued companies, and thus, strengthen their competitiveness in the future. This dissertation focuses in assessing the potential value added from a deal between ExxonMobil and Anadarko. The former with an integrated business model and a strong balance sheet, and the latter, solely dependent on the upstream segment which means being more exposed to fluctuations in oil prices. Thereafter, an in-depth company and industry analysis is conducted in order to establish which assumptions to apply to the valuation methods. The individual and combined analysis is supported by a literature review on valuation and M&A. Based on a theoretical framework, the merged entity valuation is developed, followed by a proposed price, method of payment and acquisition strategy. Anadarko’s standalone valuation suggests that its average share price during 2015 is undervalued with 13% upside potential. Due to synergies of $33,96Bn, the proposed deal has a premium of 49% and the final suggestion being an all-cash offer.
Várias são as razões apontadas para justificar fusões e aquisições, mas todas têm subjacente o pressuposto da criação de valor para os acionistas. Num período de queda histórica do preço do petróleo, estas surgem como uma alternativa para a criação de estruturas mais eficientes. A fragilidade financeira experienciada pelo setor emerge também como uma oportunidade. Empresas menos vulneráveis às oscilações dos preços podem aumentar a sua competitividade futura investindo em empresas que viram o seu valor de mercado desvalorizar significativamente. Assim, esta dissertação foca-se na análise da criação de valor que pode resultar da aquisição da Anadarko, uma empresa unicamente dependente da exploração e produção de petróleo, pela ExxonMobil, com um modelo de negócios integrado que vai desde a exploração até à comercialização. Uma análise detalhada à indústria e a ambas as empresas permite estabelecer os pressupostos necessários para o desenvolvimento dos modelos de avaliação e da estratégia de aquisição. Adicionalmente, uma análise da literatura académica sobre modelos de avaliação e fusões e aquisições sustenta os modelos desenvolvidos, bem como as recomendações relativas ao preço, modo de pagamento e estratégia de aquisição. A avaliação da Anadarko sugere que o preço médio por ação verificado ao longo do ano de 2015 está subavaliado em 13%. Assim, com sinergias avaliadas em $33,96 biliões, a aquisição proposta tem um premium de 49% e deverá ser paga unicamente em dinheiro.

Description

Keywords

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue