Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Do corporate sustainability performances differ from customers’ perceptions?

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
201181339.pdf12.18 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Corporate Social Responsibility is a highly complex matter and a new aspect for any business. In the last years, we have seen a dramatically increasing interest in and commitment to corporate sustainability around the world. Firms heavily invest to monitor, analyse and take advantage of environmental, social and governance performance. In this fast-changing environment, a strong reputation represents the most valuable asset for any corporation. Moreover, stakeholders declare that sustainability plays a crucial role in decision-making processes. In a world where information is abundant, it has become difficult for companies to communicate their sustainability activities, create useful differentiation from competitors, and thus take advantage from their investment. This work includes a theoretical approach with a review of researchers on CSR, sustainability and customer’s perceptions towards these aspects. In the empirical study, this work aims at confirming the existence of a gap between customer perceptions and companies’ performance as suggested by the “Sustainability Leadership Report: (2012). In order to prove and assess the magnitude of such gap, both primary and secondary data were used. Lastly, several face-to-face discussions with different profiles of stakeholders brought to light simple paths for companies in order to fill the gap and finally take full advantage of their investments in CSR.
O tema da Responsabilidade Social Corporativa contempla matérias complexas e aborda novas dimensões em determinados negócios. Nos últimos anos tem-se vindo a assistir a um dramático aumento de interesse e comprometimento, por parte das empresas, com estratégias de sustentabilidade responsável. Neste contexto, existem diversas empresas que investem significativamente em monitorização e análise para que possam tirar o máximo partido do desempenho ambiental, social e de governance. Num clima de constante mudança, uma forte reputação representa um grande ativo para qualquer organização. Adicionalmente, os stakeholders consideram que a sustentabilidade tem um papel determinante no processo de tomada de decisão. Num mundo onde a informação é abundante, tem-se revelado difícil para as empresas comunicarem as suas estratégias de sustentabilidade, promoverem diferenciação relativamente ao seus concorrentes e, consequentemente, tomarem partido do seu investimento. Este trabalho inclui uma abordagem teórica quanto à investigação em Responsabilidade Social Corporativa, sustentabilidade e sobre a preceção dos consmidores relativamente a estes aspetos. Na sua dimensão empírica, este estudo tem como objetivo confirmar a existência de uma lacuna entre a preceção do consumidor e o real desempenho das empresas, como é identificado em “Sustainability Leadership Report: (2012)”. De modo a confirmar e avaliar a magnitude de tais lacunas, foram recolhidos e utilizados dados primários e secundários. Por fim, várias conversas presenciais com diferentes stakeholders revelaram caminhos simples para que as empresas possam preencher a lacuna identificada e, por fim, tirarem o máximo proveito do seu investimento em responsabilidade social e sustentabilidade.

Description

Keywords

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue