Repository logo
 
Publication

User gratifications in social media usage : the case of TikTok

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorSouto, Daniela Langaro da Silva do
dc.contributor.authorBorges, Natalia Portilho
dc.date.accessioned2023-06-22T09:22:58Z
dc.date.available2023-06-22T09:22:58Z
dc.date.issued2023-05-10
dc.date.submitted2023-03
dc.description.abstractSocial media has become an integral part of modern society, transforming the way people communicate, obtain information, and form communities. With platforms like Facebook and Instagram boasting millions of active users, social media has revolutionized universal connectivity and information sharing. Despite its undeniable impact, understanding users' motivations for using social media platforms is crucial, especially given the emergence of TikTok, the latest and most popular social network. The uses and gratifications theory explains why people use media and what they hope to gain from it. Individuals use media to fulfil specific needs or desires, such as entertainment and information acquisition, and actively seek out content that meets their specific motivations. Media channel selection is determined by situational and individual factors. The present study uses the uses and gratifications theory to investigate TikTok users' reasons for social media usage, as there is insufficient research on how users perceive its value despite its unique content approach. Using a quantitative analysis, this study delves into TikTok users' motivations, offering a glimpse into the platform's distinguishing features and paving the way for further research on social media's influence. The study found that social, entertainment, and informative gratifications significantly influence TikTok usage frequency, with varying preferences between Generation Z and Generation Y users. Findings inform social media marketers and creators on engaging TikTok users with tailored content and designing effective strategies for user retention by understanding their motivations and gratifications.pt_PT
dc.description.abstractAs mídias sociais revolucionaram a forma como as pessoas se comunicam, obtêm informações e formam comunidades na sociedade moderna, com plataformas como o Facebook e Instagram com milhões de usuários ativos. O surgimento do TikTok destaca a importância de entender as motivações dos usuários para usar essas plataformas. A teoria dos usos e gratificações explica por que as pessoas usam a mídia e o que esperam ganhar com isso. Os indivíduos usam a mídia para atender a necessidades ou desejos específicos, como entretenimento e aquisição de informações, e procuram conteúdo que atenda às suas motivações específicas. A seleção do canal de mídia é determinada por fatores situacionais e individuais. O presente estudo usa a teoria dos usos e gratificações para investigar as razões dos usuários do TikTok para o uso de mídias sociais, pois há pesquisas insuficientes sobre como os usuários percebem seu valor apesar de sua abordagem de conteúdo única. Usando uma análise quantitativa, este estudo investiga as motivações de usuários do TikTok, oferecendo um vislumbre das características distintivas da plataforma e abrindo caminho para novas pesquisas sobre a influência das mídias sociais. O estudo descobriu que gratificações sociais, de entretenimento e informativas influenciam significativamente a frequência de uso do TikTok, com preferências variadas entre os usuários da Geração Z e da Geração Y. As descobertas informam os profissionais de marketing e criadores de mídia social sobre como envolver os usuários do TikTok com conteúdo personalizado e projetar estratégias eficazes para retenção de usuários, entendendo suas motivações e gratificações.pt_PT
dc.identifier.tid203322282pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/41410
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectSocial mediapt_PT
dc.subjectTikTokpt_PT
dc.subjectUses and gratifications theorypt_PT
dc.subjectUser motivationspt_PT
dc.subjectMedia theorypt_PT
dc.subjectMídias sociaispt_PT
dc.subjectTeoria de usos e gratificaçõespt_PT
dc.subjectMotivações de usuáriospt_PT
dc.subjectTeoria de mídiapt_PT
dc.titleUser gratifications in social media usage : the case of TikTokpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão Aplicadapt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203322282.pdf
Size:
2.87 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203322282.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: