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The impact of gender clues in packaging on consumers’ purchase intentions and the mediating role of brand image

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRomeiro, Paulo
dc.contributor.authorOliveira, Maria Santos de
dc.date.accessioned2023-03-06T11:02:02Z
dc.date.available2023-03-06T11:02:02Z
dc.date.issued2022-06-28
dc.date.submitted2022-06
dc.description.abstractIn the highly competitive world of FMCG, firms fight to differentiate their products and make them stand out in the eyes of the consumer. Hence, the packaging assumes an important role in grabbing consumers’ attention and in influencing them to make decisions. In order to study the impact of gender clues in packaging on consumers’ purchase intentions, this dissertation focuses on analyzing products in the wine’s category, namely, rosé wine. The methodology comprises primary data, obtained through qualitative research in the form of in-depth interviews, and quantitative research in the form of an online questionnaire. In fact, the findings illustrate that including gender clues in the packaging of rosé wines has a positive effect on consumers’ purchase intentions. Furthermore, results suggest that there is an indirect effect of brand image on the relationship between the variables. This effect has a positive impact and it is statistically significant, validating that there is partial mediation. Finally, in current times when gender and gender identity is one of the hottest topics, this dissertation opens the door for numerous possibilities regarding research about the role of gender in Consumer Packed Goods.pt_PT
dc.description.abstractNo mundo altamente competitivo dos bens de grande consumo, as empresas lutam para diferenciar os seus produtos e fazê-los destacar-se aos olhos dos consumidores. Assim, a embalagem assume um papel importante na forma como capta a atenção dos consumidores e como os influencia a tomarem decisões. Por forma a estudar o impacto das pistas de género na embalagem nas intenções de compra dos consumidores, a seguinte dissertação foca-se na análise de produtos na categoria dos vinhos, nomeadamente, o vinho rosé. A metodologia inclui dados primários, obtidos através de pesquisa qualitativa na forma de entrevistas, e quantitativa na forma de um questionário online. Os resultados obtidos ilustram que, de facto, a inclusão de pistas de género nas embalagens de vinho rosé tem um efeito positivo nas intenções de compra dos consumidores. Adicionalmente, os resultados sugerem que existe um efeito indireto da variável imagem de marca na relação entre as variáveis. Este efeito é positivo e estatisticamente significante, provando que existe mediação parcial. Concluindo, sendo o género e a identidade de género um dos temas mais falados da atualidade, esta dissertação abre portas a inúmeras possibilidades no que toca a pesquisa sobre o papel do género no setor dos bens de grande consumo.pt_PT
dc.identifier.tid203132874pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/40443
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectGender cluespt_PT
dc.subjectPurchase intentionspt_PT
dc.subjectPackagingpt_PT
dc.subjectBrand imagept_PT
dc.subjectWinept_PT
dc.subjectPistas de géneropt_PT
dc.subjectIntenções de comprapt_PT
dc.subjectEmbalagempt_PT
dc.subjectVinhopt_PT
dc.titleThe impact of gender clues in packaging on consumers’ purchase intentions and the mediating role of brand imagept_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

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