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Public value and guiding values of national digital health strategy in France

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorMartins, Henrique
dc.contributor.authorLewerenz, Simon Luca
dc.date.accessioned2024-05-10T14:51:47Z
dc.date.available2024-05-10T14:51:47Z
dc.date.issued2024-02-01
dc.date.submitted2024-01-03
dc.description.abstractDigital health can enhance health outcomes and has become an even more important priority on health agendas. In Europe, more than 4 out of 5 states have a national digital health strategy (NDHS) or policy. Still, challenges persist in their adequate formulation and execution. This research aims to contribute to understanding if and how a NDHS can be enhanced using a “public value” lens. It does so by exploring different stakeholders’ perceptions of guiding values within the French NDHS. The study thematically analysed three focus group discussions involving 19 participants (n=19) from different backgrounds. Findings highlight persisting technical and cultural issues in France and uncover digital health-specific aspects of “public value”. Whilst public clients, health professionals, and private sector align on the necessity of ethics, interoperability, pragmatic considerations, patient-centricity, and coproduction, disparities arise regarding ethics, cultural change, and data. Hence, findings confirm the plurality of perceptions of “public value” among different stakeholders. With this, a framework of public values is developed to guide digital health policymakers, implementers, and developers. The main novel argument developed is the dual interplay of democratic and managerial value classes, in a context where digital health’s successful implementation and adoption are seen as hinging on adequate management and culture and the underlying values. This thesis proposed that the two value classes can respectively foster trust and performance, two complementary and measurable values. Ultimately, the “public value” lens appears well tailored for further research in digital health strategy, and useful to guide adequate digital health implementation and adoption.pt_PT
dc.description.abstractA saúde digital pode melhorar os resultados em saúde e é cada vez mais uma prioridade nas agendas da saúde. Na Europa, mais de 4 em cada 5 Estados têm uma estratégia nacional de saúde digital (NDHS), mas persistem desafios na sua formulação e execução. Este trabalho visa contribuir para a compreensão se e como uma NDHS pode melhor pelo uso de uma perspetiva de "valor público", explorando as diferentes perceções de stakeholders sobre os valores orientadores da NDHS francesa. O estudo utilizou técnica de focus group envolvendo 19 participantes (n=19). Os resultados destacam questões técnicas e culturais persistentes e revelam aspetos específicos de "valor público" na saúde digital. Enquanto clientes públicos, profissionais de saúde e setor privado estão alinhados sobre a necessidade de ética, interoperabilidade, pragmatismo, centralidade no paciente e coprodução, mas divergem em relação alguns aspetos éticos, sobre mudança cultural e dados. Os resultados confirmam a pluralidade de perceções de "valor público" entre os diferentes stakeholders. É desenvolvida uma framework de “valor público” para orientar os formuladores e executores de políticas de saúde digital. O principal argumento inovador desenvolvido é a dupla interação entre classes de valor democráticos e de gestão. Esta tese propôs que as duas classes de valor podem, respetivamente, fomentar a confiança e o desempenho, dois valores complementares e mensuráveis. Em última análise, a lente do "valor público" parece bem adaptada para pesquisas futuras em estratégia de saúde digital, e útil para orientar a implementação e adoção adequadas de saúde digital.pt_PT
dc.identifier.tid203591259pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/45026
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectPublic valuept_PT
dc.subjectValuespt_PT
dc.subjectStrategypt_PT
dc.subjectPublic policypt_PT
dc.subjectDigital healthpt_PT
dc.subjecteHealthpt_PT
dc.subjectHealthpt_PT
dc.subjectHealthcarept_PT
dc.subjectValor públicopt_PT
dc.subjectValorespt_PT
dc.subjectEstratégiapt_PT
dc.subjectPolíticas públicaspt_PT
dc.subjectSaúde digitalpt_PT
dc.subjectSaúdept_PT
dc.titlePublic value and guiding values of national digital health strategy in Francept_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

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