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The impact of packaging elements on willingness to pay for packaged potato chips and the mediating effect of perceived healthiness and premiumness

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRomeiro, Paulo
dc.contributor.authorAguiar, Maria Palma de
dc.date.accessioned2024-05-17T15:51:23Z
dc.date.available2024-05-17T15:51:23Z
dc.date.issued2024-01-23
dc.date.submitted2024-01
dc.description.abstractThis dissertation investigates the role of packaging elements in influencing consumer healthiness and premiumness perception of packaged potato chips and its impact on willingness to pay. This study has increased importance in an intensely competitive food retail sector, where more than 70% of purchase decisions are made at the point of sale, making packaging a pivotal factor in shaping purchase decisions (Rettie & Brewer, 2000). Drawing on the extensive literature on the effect of verbal and visual elements on consumer behavior, the study proposes to understand how can packaging design choices increase willingness to pay, to what extent it is possible to communicate a product as premium and as healthy with packaging elements and how can those elements influence consumer perception of the product. To address this problem, a mixed research approach, combining qualitative and quantitative research, was employed. Qualitative research was aggregated through a focus group that guided the creation of stimuli for quantitative research – an online survey. Key findings highlight the significant impact of packaging elements on willingness to pay and the importance of the presence of darker colors and verbal elements in packaging design to increase potential money spent. Dark-colored packaging positions the products as premium in consumers’ minds, and lighter and verbal packages convey perceived healthiness. The research contributes to managerial decision-making by providing insights into enhancing profitability, leveraging margins, and effectively positioning products. It offers valuable knowledge beyond the packaged potato chips category, extending implications for a broader snacking industry.pt_PT
dc.description.abstractEsta dissertação investiga o papel dos elementos da embalagem na perceção de saudável e premium de pacotes de batatas fritas e o seu impacto na predisposição de pagar. Num setor de retalho alimentar cada vez mais competitivo, onde mais de 70% das decisões de compra são feitas no ponto de venda, a embalagem torna-se um fator crucial no processo de decisão (Rettie & Brewer, 2000). Tendo como base uma extensa literatura sobre o efeito dos elementos visuais e verbais no comportamento do consumidor, propõe-se compreender como as escolhas de design podem aumentar a predisposição de pagar, até que ponto é possível comunicar um produto como saudável e como premium e como estes elementos podem influenciar a perceção do consumidor. Foi utilizada uma abordagem de investigação mista, combinando pesquisa qualitativa e quantitativa. A primeira foi agregada através de uma entrevista de grupo que orientou a elaboração dos estímulos, utilizados na pesquisa quantitativa – questionário online. As principais conclusões destacam o impacto significativo dos elementos da embalagem na predisposição de pagar e a importância da presença de cores escuras e elementos verbais no design, como forma de incrementar esta disposição. As embalagens escuras posicionam o produto como premium e as embalagens claras e com elementos verbais, propiciam a perceção de saudável. O estudo contribui para a tomada de decisão de gestão, fornecendo conhecimento sobre como alavancar lucro, aumentar margens e posicionar os produtos eficazmente. Estes princípios são relevantes para além da categoria de batatas fritas, podendo estender-se a toda a indústria de aperitivos.pt_PT
dc.identifier.tid203541057pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/45178
dc.language.isoengpt_PT
dc.titleThe impact of packaging elements on willingness to pay for packaged potato chips and the mediating effect of perceived healthiness and premiumnesspt_PT
dc.title.alternativeO impacto dos elementos da embalagem na disposição de pagar por pacotes de batatas fritas e o efeito mediador da perceção de saudável e de premiumpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

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