Repository logo
 
Publication

The appeal of virtual fashion : a consumer perspective using the technology acceptance model

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRomeiro, Paulo
dc.contributor.authorSchopmeyer, Lucca
dc.date.accessioned2023-07-14T08:43:30Z
dc.date.available2023-07-14T08:43:30Z
dc.date.issued2023-05-05
dc.date.submitted2023-04
dc.description.abstractThe emergence of Virtual Fashion, which enables the use of fashion pieces in both physical and digital spaces, has the potential to disrupt traditional marketing models and create new and powerful channels for retail commerce. While the industry has already revealed the scalability of this technology, research on consumer appeal remains limited. This study investigates the relationships between self-reported variables and purchase intention, using a modified version of Davis' (1989) Technology Acceptance Model (TAM) to explore the appeal of Virtual Fashion from the consumer perspective. The results of a mixed qualitative quantitative research approach showed that Virtual Fashion has a measurable appeal for a specific target group of digitalization- and fashion-savvy consumers with higher levels of education. While the moderating effect of "Knowledge" was not found to have a significant influence, the study provides valuable insights into how different customer groups perceive Virtual Fashion. Companies must, therefore, segment consumers optimally and target them specifically to exploit the full and profitable potential of Virtual Fashion, thereby establishing it in consumers' minds in the long term. This study offers critical insights into the consumer perspective on Virtual Fashion and its potential impact on the fashion industry.pt_PT
dc.description.abstractO aparecimento da Moda Virtual, que permite a utilização de peças de moda tanto em espaços físicos como digitais, tem o potencial de alterar os modelos de marketing tradicionais e criar novos e poderosos canais para o comércio a retalho. Embora a indústria já tenha revelado a escalabilidade desta tecnologia, a investigação sobre a atracção do consumidor continua a ser limitada. Este estudo investiga as relações entre as variáveis auto declaradas e a intenção de compra, utilizando uma versão modificada do “Technology Acceptance Model” (TAM) de Davis (1989) para explorar o apelo da Moda Virtual do ponto de vista do consumidor. Os resultados de abordagem mista de investigação qualitative e quantitativa revelam que a Moda Virtual tem um apelo mensurável para um grupo-alvo específico de consumidores com níveis de educação superiores. Embora o efeito moderador do "Conhecimento" não tenha sido considerado como uma influência significativa, o estudo fornece valiosos conhecimentos sobre a forma como diferentes grupos de consumidores percebem a Moda Virtual. As empresas devem, portanto, segmentar os consumidores de forma óptima e orientá-los especificamente para explorar todo o potencial lucrativo da Moda Virtual, estabelecendo-se assim na mente dos consumidores a longo prazo. Este estudo oferece perspectivas críticas sobre a perspectiva do consumidor na Moda Virtual e o seu potencial impacto na indústria da moda.pt_PT
dc.identifier.tid203299892pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/41705
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectVirtual fashionpt_PT
dc.subjectTechnology acceptance modelpt_PT
dc.subjectPerceived usefulnesspt_PT
dc.subjectPerceived ease of usept_PT
dc.subjectAttitude towards virtual fashionpt_PT
dc.subjectPurchase intentionpt_PT
dc.subjectUtilitypt_PT
dc.subjectEntertainmentpt_PT
dc.subjectDesignpt_PT
dc.subjectMetaversept_PT
dc.subjectArtificial intelligencept_PT
dc.subjectAugmented realitypt_PT
dc.subjectVirtual realitypt_PT
dc.subjectAvatarspt_PT
dc.subjectModa virtualpt_PT
dc.subjectModelo de aceitação de tecnologiapt_PT
dc.subjectPercepção de utilidadept_PT
dc.subjectPercepção de facilidade de utilizaçãopt_PT
dc.subjectAtitude face à moda virtualpt_PT
dc.subjectIntenção de comprapt_PT
dc.subjectUtilidadept_PT
dc.subjectEntretenimentopt_PT
dc.subjectDesignpt_PT
dc.subjectMetaversopt_PT
dc.subjectInteligência artificialpt_PT
dc.subjectRealidade aumentadapt_PT
dc.subjectRealidade virtualpt_PT
dc.subjectAvatarespt_PT
dc.titleThe appeal of virtual fashion : a consumer perspective using the technology acceptance modelpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203299892.pdf
Size:
9.92 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: