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On the impact of artificial intelligence on marketing professionals and the future of marketing positions

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorBorges, Mónica
dc.contributor.authorAtlihan, Safak
dc.date.accessioned2024-05-22T14:48:56Z
dc.date.available2024-05-22T14:48:56Z
dc.date.issued2024-01-24
dc.date.submitted2024-01-03
dc.description.abstractAI is becoming a more potent tool for marketing because of its prowess in executing important tasks such as content generation and customer interaction. This research is aimed at gathering insights on the impact of AI on current marketing professionals and estimating the future of the marketing working environment. To do that, a mixed-methods research approach is implemented. A qualitative study was conducted by collecting data through semi-structured interviews with marketing professionals. Next, a quantitative study through the means of an online survey was carried out with 114 participants. The results show that marketing professionals are enjoying AI, and they believe AI has become a must. The concern of losing jobs to AI in the future is affected by several factors, such as the level of experience, whether they are currently working in marketing positions or aiming to pursue a career in marketing, and their feelings about the need for additional education to either work with or compete with AI. Age, gender, and income don’t have a significant effect on this concern. Marketing analytics and research are the fields that are more vulnerable to AI takeover. Our study contributes to the academic field as it is one of the first studies researching the effects of artificial intelligence on marketing jobs. Regarding practical contributions, our study can initiate a debate among marketing professionals and government entities to decide about AI and the working class's future.pt_PT
dc.description.abstractA IA está a tornar-se uma potente ferramenta para o marketing devido à sua proeza na execução de tarefas como a geração de conteúdos e a interação com os clientes. Esta investigação tem como objetivo recolher informações sobre o impacto da IA no actual e futuro contexto de trabalho no marketing. Para isso, recorremos a uma metodologia mista. Foi realizado um estudo qualitativo através de entrevistas semi-estruturadas com profissionais de marketing. Posteriormente, realizámos um estudo quantitativo através de um inquérito com 114 participantes. Os resultados mostram que os profissionais de marketing estão a gostar da IA e acreditam que a IA se tornou uma necessidade. A preocupação de perder empregos para a IA no futuro é afetada por vários factores, tais como o nível de experiência, o facto de estarem atualmente a trabalhar em cargos de marketing ou de pretenderem seguir uma carreira em marketing, e os seus sentimentos sobre a necessidade de formação adicional para trabalhar ou competir com a IA. A idade, o género e o rendimento não têm efeitos significativos nesta preocupação. A análise e a investigação de marketing são os domínios mais vulneráveis à aquisição da IA. O nosso estudo contribui para o campo académico, uma vez que é um dos primeiros estudos a investigar os efeitos da IA nos empregos na área de marketing. Relativamente a contributos práticos, o nosso estudo permite iniciar um debate entre profissionais de marketing e entidades governamentais para decidir sobre a IA e o futuro desta classe trabalhadora.pt_PT
dc.identifier.tid203591224pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/45230
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectArtificial intelligencept_PT
dc.subjectMarketingpt_PT
dc.subjectEmployeept_PT
dc.subjectJob displacementpt_PT
dc.subjectAI’s takeover of jobspt_PT
dc.subjectConcerns of professionals about AIpt_PT
dc.subjectInteligência artificialpt_PT
dc.subjectTrabalhadorespt_PT
dc.subjectDesempregopt_PT
dc.subjectSubstituição de empregos pela IApt_PT
dc.subjectPreocupações dos profissionais com a IApt_PT
dc.titleOn the impact of artificial intelligence on marketing professionals and the future of marketing positionspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

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